23948sdkhjf

McDonald's och OS gör slut

Samarbetet som sträcker sig tillbaka till 1976 når vägs ände tidigare än väntat.
Nästa års vinter-OS i sydkoreanska Pyeongchang blir McDonald's sista år som officiell partner till spelen. Beskedet kommer efter att McDonald's och IOK, Internationella olympiska kommittén, tagit ett gemensamt beslut att avsluta samarbetet.

Enligt det tidigare avtalet, tecknat 2012, skulle hamburgerjätten vara sponsor fram till sommar-OS i Tokyo 2020, vilket innebär att man blåser av avtalet flera år i förtid.

Förutom att bidra finansiellt har kedjan varit en källa för marknadsföring till spelen ända sedan samarbetet drog igång 1976.

– Som en del av vår globala tillväxtplan ser vi över alla delar av vår verksamhet, och har tagit detta beslut tillsammans med IOK för att fokusera på andra prioriteringar, säger Silvia Lagnado, global marknadschef för McDonald's, i ett pressmeddelande.

Enligt konsulten Patrick Nally, som på 1980-talet hjälpte IOK att skapa sin sponsormodell, har samarbetet varit under påtryckningar under period på grund av sammankopplingen mellan snabbmat och fetma, skriver Bloomberg.

– Varumärkets relevans är helt enkelt inte där längre. Vid varje spel ser du en kritikstorm i media om att McDonalds närvarande vid OS, och det har bara blivit sämre, säger han enligt Bloomberg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063