23948sdkhjf

Atria-avtalet bäddar för tillväxt

Vd:n "På sikt hoppas vi kunna omsätta 100 miljoner och ha 35 anställda inom en femårsperiod".
Tidigare i år meddelade charkjätten Atria och det lappländska charkuteriet Jokksmokks korv att man ingått ett tioårsavtal för nära samarbete, vilket skulle ge större spridning för Jokkmokks charkprodukter tillsammans med en investering i anläggningen.

Läs också: Lappländskt charkuteri får riksspridning

Avtalet, som Jokkmokks korv beräknade vara värt en årlig ökning med 30 miljoner kronor, innebär att man kommer leverera till 500 butiker istället för som tidigare 80 butiker.

Dessutom planerade man efter avtalet att både bygga ut anläggningen och köpa in ny produktionsutrustning. Nu står det klart att man är redo för expansionen och på väg in i nya lokaler.

– Vi har köpt grannlokalerna. Vi har krav att producera vissa nivåer från Atria, vilket innebär att vi behöver expandera, säger Magnus Kvickström, ägare och vd för Jokkmokks korv, i ett pressmeddelande. Samtidigt påpekar han att det tidigare etablerade hantverkskonceptet måste behållas även efter expansionen.

Förutom att flytta in i större lokaler samarbetar man med charkexperter från Italien och Spanien för att ta fram lufttorkade produkter, där man hoppas kombinera de traditionella medelhavsmetoderna med lappländska råvaror.

Efter expansionen beräknar man att omsättningen kommer öka kraftigt, tillsammans med nästan en fördubbling av personalstyrkan.

– På sikt hoppas vi kunna omsätta 100 miljoner och ha 35 anställda inom en femårsperiod, säger Magnus Kvickström.

Jokkmokks korv har framförallt blivit uppmärksammade för sin falukorv, som tog hem högsta pris i Chark-SM förra året. Enligt företaget är även den samiskt rökta skinkan en populär produkt i södra Sverige.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066