McDonald's i färsk köttsatsning
Alla kedjans amerikanska restauranger ska byta fryst mot färskt kött i burgarna.
Enligt Business insider kommer man i nästa år att införa satsningen på alla sina amerikanska restauranger, något som franchisetagare av pilotrestauranger i Dallas-området sett innebära bland annat en försäljningsökning av Quarter Pounder-burgare med mellan 20-50 procent. Men allt är inte frid och fröjd.
De nya burgarna tar nämligen längre tid att förbereda, särskilt då de görs på beställning. Att hålla ett högt tempo har redan tidigare varit ett problem för kedjan, skriver Reuters, som också rapporterar att klagomål om långsam service riktats mot de pilotrestauranger som har färskt kött.
För bara några veckor sedan hamnade man också för tredje året sist av alla stora snabbmatskedjor i USA gällande service, när listan American Customer Satisfaction Index samlade in bedömningar från över 5 000 kunder landet över.
Samtidigt kommer kedjan att behöva investera stora summor i att lära upp sina anställda, då hygienkraven är högre när det kommer till färskt kött.
Med tanke på att kedjan själva bedömer att man förlorat cirka 500 miljoner beställningar till sina amerikanska konkurrenter under de senaste fem åren, är det här en satsning som måste klaffa för att man inte ska fortsätta tappa kunder.
Bolaget, tillsammans med en rad analytiker, tror dock att det färska nötköttet kommer att väga upp för en potentiellt långsammare servicetakt.