Snabb nedläggning av Konsum Värmlands saluhall
Mindre än ett år efter öppningen lägger man ner satsningen Karlstad saluhall. Svikande besökssiffror och miljonförlust är två av anledningarna.
– Besöksantalet har halverats från starten och Konsums förlust sedan augusti är fyra miljoner kronor, säger Klas Olsson, kommunikationschef på Konsum Värmland, till tidningen .
Efter några månader med många besökare var det i februari som man först märkte av svårigheten att locka besökare, och antalet sjönk kraftigt. Företaget fick kritik för att man inte gjort tillräckligt med reklam för saluhallen, men trots en hård PR-satsning kunde man inte vända situationen.
Ett konsultbolag som anlitats för att utreda kring saluhallens framtid bedömde bland annat att det är ett för litet kundunderlag i staden och att man skulle behöva driva hallen med förlust under en längre tid för att få snurr på affärerna, vilket Konsum Värmland inte har möjlighet till, skriver VF.
I dag håller 37 handlare till i saluhallen, som har sin sista handelsdag på lördag (1 juli).
– Ja, det är ganska snabbt marscherat. Men en del handlare har redan sagt upp sina platser och en del kontrakt löper ut till 1 juli. Och vi har varken frukt och grönt eller köttförsäljning där nu. Så det är lika bra att stänga, säger Klas Olsson till VF.