Max startar podcast inför festivalsatsningen
Hamburgerkedjan pekar ut podcastlyssnare som en målgrupp man vill nå, inför den stora sponsringen av musikfestivalen Way out West
Inför årets Way out west startar kedjan även en egen podcastserie i åtta avsnitt, tillsammans med podcastplattformen Acast. Serien med namnet "En maxad festivalpodd" kommer bestå av åtta avsnitt, där Emilie Roslund från podden "Singelrådet" och Emil Persson från "Fördomspodden" intervjuar artister som ska uppträda på festivalen.
Det första avsnittet släpptes redan i veckan, där artisten Tove Styrke medverkade. Bland annat kommer även artister som Shout Out Louds och Rebecca & Fiona att medverka i kommande avsnitt.
– Poddlyssnandet ökar stadigt och de som lyssnar på podcast – unga, medvetna och moderna vuxna – är en målgrupp som vi vill nå, säger Kristoffer Stenqvist, medie- och digitalchef på Max, till Dagens media .
Satsningen är inte den första Max gör i podcastsammanhang, då man tidigare köpt reklam i till exempel populära podden Alex & Sigge, men det är den första där man själva står som avsändare. Däremot menar Kristoffer Stenqvist att man som annonsör "tagit ett stort steg tillbaka" vad gäller synligheten i podden, då man vill lämnar mer plats för innehållet, enligt en kommentar till Dagens media.
För att knyta ihop säcken kommer det sista avsnittet spelas in live ifrån Max restaurang inne på Way out west-området under festivalens sista dag, lördagen den 12 augusti.