Ica-butiken som storsatsar på folköl
Stockholmsbutik vill ha mer – siktar på 300 sorter brett folkölssortiment.
Satsningen startade i oktober 2015 och har sedan dess rullat på. Nu har butiken samarbete med både importören Brill och folkölsspecialisten Bottle Shop. Ett annat samarbete, det med bryggeriet PKLK, har lett till att butiken till och med tagit fram det egna ölet LiljeholmsIpa.
– Intresset är det verkligen inget fel på. Det är lite som bostadsmarknaden i Stockholm, trycket bara ökar och ökar, säger ställföreträdande försäljningschefen Joakim Haraldsson till Beernews.
Just folköl har blivit en säkerhetsventil för många mindre bryggerier de senaste åren, då antalet nystartade bryggerier blir fortsatt fler vilket ökar trycket på marknaden. Med en begränsning av försäljningsställen för starköl satsar fler bryggerier på folköl för att på så sätt även kunna ta sig in hos de lokala dagligvarubutikerna.
Det, tillsammans med en smaktrend där en lägre alkoholhalt eftersöks bland konsumenterna, har bland annat bäddat för renodlade folkölsförsäljare som Folkölsbutiken och Bottleshop.