Pastillfabriken vill in på dagligvarumarknaden
Ny påsmaskin ska ligga till grund för en kraftig ökning av tablettillverkarens försäljning.
Under företagets tre första år har man nu nått en omsättning på cirka 3,6 miljoner kronor, bland annat med hjälp av ett samarbete med Mackmyra där Pastillfabriken gör tabletter med smak och innehåll av destilleriets populära whisky.
Whiskypastillerna är i dag Brand of Gefles mest sålda produkt och står för mer än hälften av försäljningen – dessutom lyckades man få till en export av tabletterna till Tyskland i våras, skriver Arbetarbladet .
I Sverige finns produkterna hos cirka 300 återförsäljare, men med en ny satsning hoppas man att de ska bli många fler. En investering på 400 000 kronor för en ny påsmaskin ska nu göra att man får ett komplement till produkterna som förpackas i plåtaskar, något som i sin tur ska göra dem mer tillgängliga för kunder i till exempel dagligvaruhandeln.
– Påsmaskinen öppnar upp ett helt nytt segment för oss. Medan plåtaskarna är mer exklusiva, något man som kund kanske köper mer sällan, passar påsarna för dagligvaruhandeln, säger Torbjörn Johansson, säljansvarig på Pastillfabriken, till Arbetarbladet.
Man hoppas att den nya investeringen ska synas direkt genom en stor försäljningsökning. Under förra året sålde företaget 130 000 plåtaskar, något man i år hoppas öka till 250 000 askar samt 100 000 påsar.