Oumph lanseras hos amerikansk storkedja
Från september kommer Food for Progress sälja produkter via kedjan Whole Foods brittiska butiker. Vd:n: "En liten spelare i Storbritannien, men såklart desto större globalt".
Lanseringen sker hos kedjan Whole Foods, som har tio brittiska butiker i dagsläget. Dessutom kommer produkterna, som till en början är fyra stycken inom Oumph-sortimentet, även att kunna beställas av kunder inom bland annat hotell och restaurang.
– Vi har haft en stark efterfrågan ifrån konsument ända sedan starten och Whole Foods, tillsammans med ytterligare några aktörer, uppmärksammade oss tidigt, skriver Food for Progress vd Anders Wallerman, som just nu befinner sig på mässan Just V Show i London där man ska möta konsumenterna för första gången.
Förhoppningen är att man vid ett senare tillfälle ska kunna lansera hela produktsortimentet i Storbritannien, ett område som företaget ser som oerhört intressant, enligt Anders Wallerman.
Gällande volymökningar har man ännu inte några beräkningar på vad lanseringen kan innebära, men ser samtidigt att man är väl förberedda och har kapaciteten att växa snabbt. Dessutom säger Anders Wallerman att det inte är en omöjlighet att även komma in hos Whole Foods amerikanska butiker i framtiden, då man för dialoger på många marknader.
– Whole Foods i sig är en liten spelare i Storbritannien, men såklart desto större globalt. Vi hoppas självklart att den engelska konsumenten ska ta till sig våra koncept och produkter såsom skett i Skandinavien, skriver han till Food Supply.
Sedan starten har företaget, som i dag expanderat försäljningen till alla nordiska länder och samarbetar med bland annat hamburgerkedjan Max, vuxit kraftigt. Bara i år har bolaget ökat med 40 procent, och räknar med att landa på en omsättning strax under 200 miljoner kronor vid årets slut, enligt en kommentar från vd:n till sajten Breakit.
Nästa steg i lanseringen är redan påbörjad, då Food for Progress under helgen kommer att närvara vid vegomässan Just V Show.
– Vi kickstartar vår närvaro på marknaden och möter konsumenter för första gången på riktigt. Det ska bli spännande att se hur konceptet tas emot på plats, skriver Anders Wallerman, och tillägger att man för tillfället jobbar vidare mot ett antal strategiska lanseringar.
Whole Foods är från början en amerikansk kedja, med totalt 466 butiker i USA, Storbritannien och Kanada. Kedjan är sedan några veckor tillbaka aktuella för att köpas upp av e-handelsjätten Amazon, i en affär värd 120 miljarder kronor.