23948sdkhjf

Ny generation tar vid hos Triumf Glass

Alexander blir tredje generationens Müntzing att leda företaget.
Den 1 september är det dags för tredje generationen Müntzing att ta över Triumf Glass. Bolaget, som startades i Göteborg 1946 av Arne Müntzing, meddelar att man byter vd, från pappan Anders Müntzing till sonen Alexander Müntzing.

– Det finns ingen dramatik i vd-bytet. Vi har under en längre tid förberett ett generationsskifte och nu är det en lämplig tidpunkt, säger styrelseordförande Lisbeth Höglund, i ett pressmeddelande.

Anders Müntzing kommer dock inte att lämna företaget, utan ska istället fokusera på olika utvecklingsprojekt – bland annat utbyggnaden av fabriken i Sävedalen utanför Göteborg.

– Vi har inte hunnit med det riktigt, så vi ska bygga ut med en ny produktionslinje. I dag tillverkar vi 65 000 liter per dag, så vi vill automatisera några linjer för att bli mer effektiva. Eftersom vi är trångbodda måste vi därför bygga ut, säger nuvarande vd:n Anders Müntzing till Food Supply.

Dessutom vill man göra en mer publik anläggning, tillägger Anders Müntzing. Med det menar han glastunnlar som överblickar produktionen, varifrån besökande ungdomar och barn kan se vad som händer i glassfabriken.

– De tycker att det är spännande att komma till glassfabriken, det är ett minne för livet, säger Anders Müntzing.

Samtidigt som ena sonen blir ny vd får Anders andra son, Felix Müntzing, utökat ansvar och blir ny marknadschef. Han kommer fortfarande vara affärsområdeschef inom försäljning till servicehandel och restaurang.

Bägge bröderna har varit i företaget sedan 2010, då Anders Müntzing köpte tillbaka företaget från Diplom-Is. Triumf Glass hade då varit i det norska företagets ägo i sex år, efter att grundaren Arne Müntzings fyra arvingar haft delade åsikter huruvida fabriken skulle vara kvar i familjen.

– Det är roligt att grabbarna vill ta över. Vi känner att det är rätt timing nu att låta den yngre generationen ta över, så kan jag hjälpa till i bakgrunden. Det är viktigt att man släpper taget lite grann. Samtidigt är det en kick för mig, att kunna lämna över. Om de vill ha hjälp kan de bara ropa på mig, jag kommer ju vara kvar, säger Anders Müntzing.

I dag säljer Triumf Glass cirka 20 procent av all glass på den svenska marknaden, men Anders Müntzing har sagt tidigare i år att man siktar mot att öka marknadsandelen med 5 procent inom den närmsta framtiden.

När det kommer till omsättningen har man ett mål om att öka kraftigt de kommande tre åren, förklarar den nuvarande vd:n.

– Vi har ett mål fram till 2021 om att nå en omsättning på 500 miljoner kronor. Nu ligger vi på drygt 300 miljoner. Vi utvecklar för att hänga med, det går inte att stanna upp. Framförallt nu när mina två grabbar vill fortsätta, säger Anders Müntzing till Food Supply.

Läs också: Triumf Glass laddar för framtiden

Bolagets 92 anställda producerar i dag 17 miljoner liter glass om året.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.089