Finskt veganprotein Sverigelanseras – snart följer ny fabrik
Paulig Group-ägda Gold & Greens havrebaserade proteinprodukt lanseras brett i Sverige. Samtidigt planerar man bygga ny fabrik utanför Göteborg.
Till vänster: de tre olika varianterna av produkten som lanseras i Sverige. Pressbilder/Gold & Green Foods
Produkten lanserades i Finland för drygt två år sedan. Sedan dess har Gold & Green vunnit flera livsmedelspriser (bland annat Årets livsmedel i Finland), samtidigt som man också börjar nå taket av produktionskapaciteten – 10 miljoner förpackningar om året – i fabriken i finska Järvenpää.
Läs också: Årets finländska livsmedel snart till Sverige
Det, tillsammans med den stundande Sverigelanseringen, har gjort att man nu planerar att bygga en ny fabrik i Mölnlycke utanför Göteborg.
– Vi har satt igång ett projekt för att ha tillverkning i Sverige för de här produkterna. Planen är att vi kommer igång med det under första halvan av nästa år, säger Niklas Truedsson, vd för Paulig Groups dotterbolag Risenta, till Food Supply.
Kan bli produktionsställe inför ytterligare lansering
Gold & Green ägs till 51 procent av Paulig Group, som har placerat produkterna i affärsområdet Naturally healthy foods – en division som utgörs av dotterbolaget Risenta. Enligt Risentas vd Niklas Truedsson finns det en stark tro på produkterna inom koncernen, vilket gör att man vill ha en anläggning i Sverige.
Man har ännu inte satt ett specifikt tal för produktionskapaciteten, men Paulig Group har sedan tidigare sagt att Sverige är första steget i en internationell lansering.
Skulle denna fabrik kunna stå för produktionen även till nästa land som produkten lanseras i?
– Det är ett alternativ. Det hänger såklart på om det blir ytterligare lanseringar, men vi har givetvis planer på att gå utanför Norden, säger Niklas Truedsson.
Tålamod med ny produkt
Efter en smyglansering i juni på utvalda butiker i Stockholmsområdet är det nu dags för fullskalig lansering. Målgruppen är flexitarianer, och enligt Niklas Truedsson kommer man bland annat att lyfta fram produktens mångsidighet, dess proteininnehåll på 30 procent samt att det är den första köttersättningsprodukten som är gjord på nordisk havre.
– Det är klart att det finns förväntningar, men man ska ha lite tålamod också eftersom det är en helt ny produkt. Vi tror att målgruppen, flexitarianer, kommer att upptäcka den, men det kommer ta lite tid att bygga upp distributionen, säger han till Food Supply.
Läs också: Hon leder Pauligföretag i internationell satsning
Nästa steg är att få konsumenterna att upptäcka pulled oats, på en marknad där konkurrensen framförallt består av sojabaserade produkter.
– Det är det vi kommer att fokusera på i Sverige under det kommande året. Sen har vi fler produkter i vår R&D-pipeline, så tids nog kommer vi komma med fler erbjudanden, avslutar Niklas Truedsson.