Smiling växer till Norge
Med en späckad produktportfölj vill det snabbväxande snacks- och dryckesföretaget ta sig in på fler marknader – och börjar med grannlandet.
Mitt i stimmet står de som utgör hälften av företaget, medgrundarna Linnea Söderling och Oscar Alsén, och delar ut smakprover till förbipasserande. När Food Supply träffar vd:n Oscar Alsén håller han även på med en annan typ av aktivitet – samma vecka har man nämligen börjat skeppa sina nötter, juicer och bars till Norge.
– Jag har gått och ringt här mellan varven för att se till att ingenting strular, säger Oscar Alsén.
Export genom Reitan
I Sverige är största kunden för företaget Pressbyrån, och det är genom varumärkets ägare Reitangruppen som man tagit klivet över till Norge. Nu kommer företagets produkter finnas centralt för franchisetagare av butikskedjorna Narvesen och Seven Eleven att beställa.
Enligt Oscar Alsén är lanseringen en produkt av flera års arbete, trots ett tidigare intresse från Reitans sida.
– Det är ett enträget säljarbete bakom, vi har varit på dem i flera år – funkar det i Sverige så borde det väl funka i Norge. Sen har de väl kollat på de svenska siffrorna och från början kanske vi inte hade sålt tillräckligt mycket. Men nu säljer vi väldigt bra, så då var det nog ett lättare beslut för dem att ta in oss och testa, säger Oscar Alsén.
Växer stadigt
Och i senaste årsredovisningen syns kanske varför intåget till Norge till slut blev av: mellan maj 2016 och april i år uppgick omsättningen till drygt 33 miljoner kronor, vilket innebär en stark ökning sedan tidigare års 19,4 miljoner och innan dess 6,9 miljoner kronor.
Förhoppningen från Smilings sida är nu att det ska fortsätta växa. Närvaron på mässorna i Göteborg skvallrar om vilka områden man vill in på härnäst.
– Hos caféer och små butiker, där finns vi ju inte. Vi tycker själva att vi har en bra produkt för den typen av kund, de vill ha fairtrade och ekologiskt och de vill ha en historia bakom produkten. Och vi har även märkt att deras konsumenter är intresserade av den här typen av varor, säger Oscar Alsén.
"Ganska stor aktör i Ghana"
Just historien bakom produkterna är en som verkar gå hem hos både företagets kunder och deras konsumenter – det hela började när två av de fyra som senare blev delägare åkte ner till Gambia för att skriva en uppsats om hur svenskt bistånd bättre skulle anpassas efter gambiernas behov. De kom istället fram till att det som behövdes var arbetstillfällen.
Det ledde till grundandet av The Smiling Group, som låter produktprocessen stanna helt i ursprungsländerna – allt odlas, skördas och förädlas på plats för att på så sätt skapa lokala arbetstillfällen och se till att mer pengar stannar i de olika länderna.
Trots att tillväxten börjar synas i Sverige ser Oscar Alsén att det fortfarande är en bit kvar till att man får en riktig inverkan på de länder man producerar i, vilket bland annat inkluderar Indien, Gambia och Elfenbenskusten.
– Än så länge är vi för små för att se någon riktig samhällsskillnad i länderna. Men i Ghana börjar vi bli en ganska stor aktör. Jag ska åka ner nu i vinter och verkligen se vad som har hänt sedan jag var där senast. Jag besöker fabrikerna och intervjuar några personer där, och sedan tittar jag även runt i samhället i övrigt för att se om det är några förändringar, säger han.
Nästa steg
Efter expansionen till Norge står agendan klar – förutom att sälja bra på den nya marknaden vill man öka både inom restaurang och café samt dagligvaruhandeln. Längre fram hoppas man på att komma in i fler länder, men innan dess har bolaget även fler produktnyheter att presentera.
– Vi har en ny produktkategori på gång som jag tror kommer bli väldigt bra, men det kan jag inte berätta mer om nu, säger Oscar Alsén, innan han direkt går tillbaka till stimmet framför montern för att bjuda ännu en intresserad besökare på ett smakprov morots- och ingefärajuice.