23948sdkhjf

Ett sött och salt år för Estrella

Estrellas vd Carina Hanson berättar om både glädjeämnen och svårigheter för företaget under året, där en stor succé också förde med sig vissa problem.
Under flera veckor i september hade snackstillverkaren i Göteborg ett problem: leveranserna av färdigpoppade popcorn kunde inte komma iväg som de skulle. Bakom problemet låg främst tre saker, som inte bara var av det negativa slaget.

Det hela började redan i januari, när Estrella för första gången lanserade sina linschips. Nyheten, som görs på lins-, majs- och rismjöl, visade sig direkt vara en hit och "över all förväntan", som Estrellas vd Carina Hanson beskriver det.

Tillsammans med ett bra försäljningstryck på det vanliga chipssortimentet innebar det att linjerna gick för fullt fram till sommaren.

Bakslag efter sommaren
En vecka under semestern stängde man som vanligt linjer för att göra underhåll (förutom den för linschips, som fortsatte tugga på), men när man kom tillbaka välkomnades man med ett bakslag.

– På en av våra linjer som gör jordnötsringar och ostbågar, där var det ett maskinhaveri. Och det tog längre tid att hitta och åtgärda felet. Efter ungefär två-tre veckor kunde vi köra igång igen, men med lägre produktion, säger Estrellas vd Carina Hanson.

Det gjorde att man ställdes inför ett val: antingen leverera lite popcorn eller stänga ner linjen för att kunna flytta om personalen till annan produktion, där de behövdes. Det blev det senare valet.

– Sen inser vi att vi behöver få in fler människor, för det här går inte. På det kom invigningen av vår tredje chipslinje. Vilket vi hade planerat för, men i och med alla de här händelserna behövde vi snabbt ha in personal. Det har varit en utmaning, och är fortfarande en utmaning.

Hur tänker ni när ni prioriterar i denna typ av lägen?
– Nummer ett, och det är jätteviktigt för mig, det är att vi vill leverera allt till våra kunder, så är det. Men när det uppstår en sådan här prekär situation, då måste vi prioritera. Och vi prioriterar efter att leverera de mest populära produkterna och nyhetsprodukterna.

Nu tillbaka på banan
Valet ledde till att man inte kunde leverera popcorn under merparten av september, berättar Carina Hanson.

När man väl kunde komma igång med produktionen började man med att bygga upp ett lager, för att nu vara tillbaka på banan vad gäller både salta popcorn och cheddarpopcorn.

Under tiden har man hållit en dialog med kunderna om situationen, och i de fall slutkonsumenter har hört av sig har man varit transparenta, menar Carina Hanson, som sammanfattar hela händelseförloppet så här:

– Främsta anledningen till våra leveransproblem, det är kombinationen av bra försäljning, ett maskinhaveri som inträffade på en av våra linjer i augusti, tillsammans med svårigheten att hinna rekrytera rätt personal till produktion.

Nyrekryteringen framöver ska först och främst inriktas mot den senaste linjen, den för Estrellas Västkustchips, där man behöver totalt sex personer – två per skift.

Vad tar ni med er ifrån den här situationen?
– Inför nästa sommar måste vi känna oss trygga på både bemanning och serviceuppehåll. För att undvika ett maskinhaveri krävs det ständigt underhåll, men det var bara något som hände helt enkelt. Men vi måste också ha en större beredskap vad gäller bemanning, och det har varit en utmaning, absolut.

Linschipsen – oväntad framgång
Det positiva Estrella tar med sig ur popcornproblemet är trots allt övervägande.

Linschipsen, som varit en bidragande orsak till att man behöver mer personal, har gått så pass bra att en variant till nyligen släpptes.

När Carina Hanson säger att mottagandet av produkten varit "över all förväntan", är det också precis det hon menar.

– Vi hade gjort bedömningen att det är en nischlansering, och jämförde med liknande produkter. Och linschipsen har överträffat det många, många gånger om.

Hon berättar vidare att linschipsen vid tidpunkten för vårt samtal ligger som den fjärde bäst säljande produkten i snackskategorien i hela Sverige, räknat på senaste fyra veckors-perioden.

När jag frågar vilka andra som ligger i topp, sträcker sig hon efter en fusklapp, och räknar upp:

– OLW:s ostbågar ligger etta, våra Sourcream and onion tvåa, Pringles sourcream and onion på tredje plats. Så det är ganska fantastiskt. Våra sourcream and onion har ju funnits på marknaden i snart 30 år.

Vad drar ni för slutsatser utifrån att de blivit så populära?
– Vi gör ju flera olika lanseringar, och det här med att lansera nyttigare snacks, det har vi gjort hela tiden. Vi jobbar mycket med konsumenttester, vi testar allt, prövar nytt och är med på trender. Men vad som slår och inte slår, det beror också på vad som ligger i tiden. Vi försöker hela tiden ligga i framkant.

Att ligga på latsidan och hoppas på att storsäljarna fortsätter att vara storsäljare är inget för Estrella, utan man kommer fortsätta att doppa tån i vattnet med nya produkter.

Ett av de senaste exemplen är nya chipssorten med smak av äppelpaj, som blivit något av en vattendelare. Men det tycks vara sådana satsningar som behövs för att konsumenter ska kunna hitta nya favoriter.

– Snacksbranschen präglas av att konsumenter håller sig till sina favoriter, men samtidigt vill man gärna testa något nytt. Det är nytt på gång hela tiden, säger Carina Hanson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079