Bageribranschen går samman i upprop
Samtidigt som en av branschens viktigaste inkomstdagar infaller går bagerier ihop mot arbetsgivaravgiften.
Enligt en undersökning som branschorganisationen beställt åt 51 procent av svenskarna minst en kanelbulle under förra årets bullhögtid – en konsumtion som uppskattades till 6,5 miljoner bullar.
Samtidigt menar organisationen att hälften av inkomsten för varje bulle går till kostnaden för arbetskraft. Det beror enligt Sveriges bagare och konditorer på en högre arbetsgivaravgift för personer under 25 år, som under förra året fördubblades. Då bagerier och konditorier ofta anställer unga människor menar organisationens vd att avgiften slår hårt mot branschen.
– Med 2 procents lönsamhet innebar den höjda arbetsgivaravgiften i princip att vinsten utraderades. Det här handlar ofta om mindre företagare som inte längre vågar anställa unga, säger Martin Lundell, vd för Sveriges bagare och konditorer, till Di Weekend.
I uppropet ”Tillsammans för fikat” kräver man nu att avgiften ska sänkas tillbaka till den tidigare nivån, och enligt tidningen har ett sextiotal bagerier och konditorer anslutit sig i dagsläget.