Milkshake slog bacon och superknäcke
Njies proteinmilkshake hamnade på förstaplats under Dagligvarudagen, framför både Orkla och Kronfågel.
Göteborgsföretagets proteinmilkshake, varianten med smak av choklad var nämligen en av de nominerade produkterna, tillsammans med Paulúns Superknäcke från Orkla Foods och kycklingbacon från Kronfågel, i finalen av Årets dagligvara.
Finalen ägde rum i samband med Stora dagligvarudagen, anordnad av Svensk dagligvaruhandel och DLF (Dagligvaruleverantörers förbund), och det var också det – i sammanhanget – lilla företaget som gick hem med vinsten.
Därmed uppfyllde man särskilt de kriterier som ställs upp, där prisutdelarna bland annat vägde in en särskilt framgångsrik lansering tillsammans med tillfredsställandet av ett nytt behov hos konsumenterna.
– Njie har med sin Propud proteinmilkshake choklad visat att innovativ produktutveckling i kombination med goda insikter i vad konsumenten efterfrågar kan ta ett företag långt in på dagligvaruhandelns hyllor, säger Karin Brynell, ordförande för juryn i Årets Dagligvara, i ett uttalande.
Förutom äran vinner Njie därmed reklamutrymme värt en halv miljon kronor hos radiokanalen Rix FM (som sponsrade priset), tillsammans med tjänster värda 100 000 från marknadsanalysföretaget Nielsen.
De nominerade till priset har baserats på data från just Nielsen, där man mätt konsumenternas köp i butik. Därefter plockade en jury ut tre produkter som ställdes mot varandra i finalen.
Företaget Njie grundades 2008 av Assan Njie, tidigare elitidrottare och MMA-fighter, och omsatte under förra året cirka 241 miljoner kronor – en kraftig ökning jämfört med 2015 års dryga 75 miljoner kronor.