23948sdkhjf

Norska pris till Santa Maria och Njie

Norska dagligvarubranschen prisade varumärken och företag för både innovation och samhällsansvar.
När norska Dagligvaruföreningen (DLF) i förra veckan samlades för sitt årliga möte passade man samtidigt på att dela ut priser inom innovation, samhällsansvar och för årets varumärke.

Det senare togs hem av Orkla Home and personal care för hudvårdsmärket Dr. Greve, medan Njies produkt Propud tilldelades innovationspriset och Santa Maria fick föreningens pris för samhällsansvar.

Njie, som nyligen tog emot priset för årets dagligvara i Sverige, lyfts fram för den korta tid det tagit att etablera ett helt nytt segment på den norska marknaden, där man utifrån ett nischat varumärke lyckats nå en större målgrupp. Innovationen man prisas för är framförallt kombinationen av näringsrika produkter som samtidigt har få kalorier.

I Santa Marias fall tilldelades man samhällsansvarspriset för en specifik insats, som i sin tur täcker flera olika områden: i och med företagets relansering av kryddor för restauranger och storkök tidigare i år gjorde man en rad förändringar.

Förutom att införa mer miljövänliga förpackningar ändrade man även på innehållet, genom att dra ner på tillsatser och socker tillsammans med ett sortiment helt utan tillsatt salt.

Enligt juryn gjorde det att Santa Maria uppfyllde alla kriterier för priset: sundhet, miljö, socialt engagemang samt ansvarsfullt inköp.

”Arbetet som Santa Maria har gjort för både hälsa och miljö är på eget initiativ och med innovativt tänkande. Detta bör vara en inspiration för branschen", skrev juryn som avslutning i sin motivering.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094