Sia Glass och Oatly går skilda vägar
Båda företagen vill fortsatt växa – väljer att avsluta samarbetet efter 16 år. Sia Glass vd: Vi beslutade tillsammans att det är bättre att vi delar på oss.
Avslutandet av samarbetet, som inneburit att Sia tillverkat vegetabiliska frusna havredesserter (jämförbara med glass) åt Oatly, är ett gemensamt beslut, säger Rolf Frid, vd för Sia Glass, till Food Supply.
– Vi växer med ungefär en procents marknadsandel om året, och har gjort det i 17 år i rad. Vi står nu i en balansgång om vi behöver bygga till fabriken eller inte. Och med deras önskemål om en stark tillväxt och vår produktionsbegränsning så beslutade vi tillsammans att det är bättre att vi delar på oss än att vi ska börja fundera på vilka produkter som ska prioriteras i vilket läge, säger Rolf Frid, och förtydligar:
– Vi har båda två en ambition som är lika stark och som egentligen inte går att förena.
Även skött försäljning
I och med samarbetet har Sia Glass säljkår även skött försäljningen av Oatly-produkterna i den svenska dagligvaruhandeln, medan Oatly haft eget ansvar för försäljningen i exportländer.
Det innebär att Sia Glass både har haft kunderna i Sverige – och Oatly själva som kunder för produkten – eftersom man köpt havrebasen och sedan sålt tillbaka produkterna.
Samarbetet tog sin början i Oatlys havredryck, när Sia glass ägare Per Stenström, som enligt vd Rolf Frid alltid är intresserad av nyheter inom livsmedelsbranschen, funderade på om man också kunde göra glass på den.
– Vi var med initialt och testade ut hur man skulle kunna göra en havreprodukt som är fryst och kan jämföras med glass, och på den vägen var det. Sen har det växt, sakta och successivt, med deras utveckling, säger Rolf Frid.
Rolf Frid beskriver Sia Glass som drivande i produktutvecklingen i början av samarbetet, där man försökte implementera glasstanken till frusen havredessert.
– Sen har de efterhand växt kunskapsmässigt i sin organisation och på senare år är det mer de som har drivit produktutvecklingen genom sin kunskap om vad man kan göra med havreprodukten. Så de har ju kommit ikapp och förbi oss vad gäller kunskapen att göra havremjölksprodukter.
Motsvarar 5 procent i totala produktionen
Räknat i produktion under senaste året handlar det om ungefär 1 miljon liter av Oatlys produkter, vilket utgör ungefär 5 procent av Sia Glass totala produktion i dagsläget.
För Sia Glass innebär det att man fyller den kvoten med egna produkter, och dessutom kan man skjuta fram en utökning av anläggningen en period.
– Vi får möjlighet att expandera ytterligare med vårt varumärke i vår nuvarande fabrik, så vi kan skjuta på vår tillbyggnad kanske ett år eller två. Vilket ju i konsolideringssynpunkt gör jättemycket.
Då ser ni själva en kommande produktionsökning?
– Ja, vi har haft den ambitionsnivån att vi ska ta oss en bit till när det gäller marknadsandelar. Vi ser inte att vi bromsar just nu, utan vi fortsätter växa även om marknaden just nu är lite kärv. Under 2017 har glassmarknaden sjunkit lite grann, medan vi stått stilla. Men genom att stå stilla växer vi ju marknadsandelsmässigt, säger Rolf Frid, och lägger till att man räknar med att öka tillväxten under 2018.
Övergångsperiod nästa steg
Från och med 12 mars nästa år kommer Oatly att ta över ansvaret för sitt sortiment av frusna havredesserter.
Fram tills dess kommer produktionen ligga i en övergångsfas – Sia Glass har nu gjort en kunskapsöverföring till Oatly för att de lätt ska kunna ta vidare produktionen till ett nytt ställe.
Läs en uppföljande intervju med Oatlys kommunikationsdirektör Cecilia Sjöholm här .