23948sdkhjf

Kunder vill ha mer flexibilitet – matkassar saktar ner

Både Axfood och Linas Matkasse ser att försäljningen av färdiga middagslösningar stannat av under året, men bägge tror att behovet fortsatt kommer finnas kvar.
Tidigare i månaden släpptes Svensk digital handels D-food index, som visade att försäljningen av färdiga middagslösningar – allmänt kända som matkassar – minskat med 9 procent under året, samtidigt som försäljningen av lösplock inom e-handeln ökat kraftigt.

I andelar mätt står lösplock för 71 procent av livsmedelsförsäljningen under året, medan matkassar alltså landar på 29 procent.

I en kommentar till Di Digital från Andreas Svensson, senior analytiker på HUI research, har det inte varit ett bra år för matkassarna, men att det fortfarande finns mer potential.

– 2017 har varit ett tufft år för middagslösningar och de digitala konsumenter som konverteras verkar göra så mot lösplock. Det finns sannolikt tillväxt även framöver för middagskassarna, men på kort sikt verkar de nya kunderna framför allt vilja handla på samma sätt som de gör i de fysiska butikerna, säger han till sajten .

Enligt kommentarer från både Axfood (som det senaste året köpt både Mat.se samt Middagsfrid) och Linas matkasse ser bägge att matkassarna tappat fart och i Axfoods fall ser man att det till och minskat en aning.

Bägge ser också att det i större utsträckning handlar om att kundbeteendet och behovet förändrats, där flexibilitet blivit allt mer viktigare – något som alltså bäddat för att lösplocket växer sig ännu större inom e-livsmedelshandeln.

– Vi tror dock inte att färdiga middagslösningar dör ut, för behovet kommer fortfarande att finnas. Men att tillväxten är och kommer att vara starkare vad gäller lösplock, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood, till Di Digital.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.474