Mer bröd på rälsen
Polarbröd ökar järnvägstransporter med nytt avtal, och når därmed "full potential".
Robert Lindkvist, DB Schenker, Hans Backman, Real Rail, Johan Granberg och Anders E Johansson, Polarbröd Pressbild/Polarbröd
Det innebär också att bolagets samtliga transporter från Norrland till områden söder om Gävle kommer att ske med tåg.
– Nu tar vi nästa steg mot full hållbarhet och maxar vår andel tågtransporter och medföljande miljöeffekter. Det här arbetet har pågått sedan 2003 och det känns fantastiskt att i dag kunna signera ett avtal som leder till en långsiktigt hållbar lösning, säger inköps- och logistikchef Johan Granberg, i en kommentar.
Med hjälp av DB Schenker och terminaloperatören Real rail har Polarbröd arbetat fram ett upplägg som trafikerar sträckan Luleå – Umeå – Rosersberg (ett av Sveriges största logistikområden) med tåg, vilket kombineras med fossilfritt drivna lastbilar mellan terminalerna.
Enligt Polarbröd är en omställning till tågtransporter en fördyring, men man ser det som nödvändigt för att möta målet om att nå full hållbarhet fram till 2022.