23948sdkhjf

Näthandeln med mat ökar 30 procent

Den globala näthandeln ökar mer än någonsin.

Handeln på nätet för livsmedelsbranschen ökade med 30 procent globalt under året och uppgår nu till 4,6 procent av den totala försäljningen av FMCG-varor (snabbrörliga konsumentvaror), det framgår av rapporten Future of E-Commerce in FMCG från Kantar Worldpanel.

Enligt rapporten kommer näthandeln vara värd 170 miljarder dollar 2025 och stå för tio procent av den totala marknaden.

Det är framförallt i Kina, USA, Sydkorea, Japan, Storbritannien och Frankrike som handeln med livsmedel ökar mest. Förra året ökade värdet med 52 procent i Kina och 41 procent i Sydkorea.

Resultat baseras på beteendet av 500.000 konsumenter över Nord- och Sydamerika, Europa och Asien, där Sverige inte ingick men däremot Danmark.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.386