23948sdkhjf

Umida siktar in sig på förvärv

En avsiktsförklaring har tecknats för att köpa samarbetspartner Brands for fans, i en affär värd 3 miljoner kronor.
Dryckestillverkaren Umida, tidigare under namnet Cefour, har tecknat en avsiktsförklaring om att köpa Brands for fans, ett bolag som utvecklar och säljer alkoholdrycker som producerats med och av musikartister.

Bolagen har tidigare samarbetat i både utveckling och produktion, vilket man nu planerar att ta ett steg längre med en affär som värderar Brands for fans till 3 miljoner kronor. Köpeskillingen ska betalas genom nyemitterade B-aktier i Umida group, meddelar bolaget.

Umida har tidigare uttryckt mål att nå en nettoomsättning på 300 miljoner kronor fram till 2020, och genom affären med Brands for fans knyter man till sig ett bolag som omsätter cirka 15 miljoner kronor om året.

I dagsläget ligger Brands for fans produktion ute hos olika partners. Efter genomförd affär vill Umida flytta in produktionen på deras anläggning i Götene, som nyligen rustades upp.

– Detta förvärv ligger helt i linje med Umidas förvärvsstrategi att fokusera på starka varumärken med god lönsamhet och en underliggande utvecklingspotential. Vi arbetar nu för att inkludera denna välskötta verksamhet i Umidas växande portfölj av varumärken och ser omedelbara synergier både på intäkts- och kostnadssidan, säger Mats Jämterud, styrelseordförande i Umida group, i ett pressmeddelande.

Bland de artister Brands for fans samarbetar med syns bland annat Motörhead, Ghost, Status Quo, Hammerfall och Plura Jonsson.

Enligt Umida pågår nu en företagsbesiktning, med mål om att slutföra affären innan årskiftet. Ägarna i Brands for fans, som också är fast anställda, kommer att fortsätta driva och utveckla verksamheten, men i Umidas regi.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081