23948sdkhjf

Finländsk snabbmatskedja riktar sig mot Sverige

Med nytt koncept vill Kotipizza expandera mot nya marknader – däribland Sverige.
Finländska Kotipizza, som i dagsläget har cirka 260 enheter i Finland, har utvecklat ett nytt restaurangkoncept speciellt riktat mot utländska marknader, rapporterar Nyhetsbyrån Direkt.

Konceptet går under namnet "No Pizza", som trots sitt namn är en pizza med botten av surdeg och färska ingredienser som topping. Det är utvecklat för att passa de nordiska länderna, men enligt Kotipizza ska det även kunna sträcka sig utanför Nordens gränser.

Bland de länder man kommer att rikta in sig på inkluderas Sverige, med förväntad lansering under nästa år.

– Sverige är med på kartan. Vilka städer det blir vet vi inte ännu, vi ska möta potentiella franchisetagare inom kort, säger bolagets vd Tommi Tervanen till Direkt, och tillägger att det i första hand kan röra sig om en etablering i andra städer än Stockholm.

Kotipizza har tidigare prövat en etablering i Sverige. I början av 2000-talet testade man konceptet under två år i två pizzabutiker i Umeå, för att 2002 lämna den svenska marknaden. Trots att enheterna uppgavs ha gått bra ansåg kedjan då att man inte hade tillräckligt med resurser för en fortsatt expansion i landet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064