23948sdkhjf

"Missbruk av ordet kött"

Branschorganisation kritiserar nya danska vegan-köttfärsen som snart lanseras brett i landet.
I veckan kom nyheten om att Naturli foods nya produkt – en vegansk köttfärs som ska efterlikna den animaliska föregångaren i så hög grad som möjligt – snart ska lanseras i alla Dansk supermarkeds 600 butiker i Danmark.

Men marknadsföringen av den nya grönsaksfärsen, som på en av kedjornas hemsida hamnar under produktkategorin kött och fisk, sitter inte rätt hos Fødevare Danmark, en branschorganisation för 700 av landets små och mellanstora livsmedelsföretag.

– Det är helt enkelt ett missbruk av ordet "kött" i detta sammanhang. Saken är ju att det inte är kött, utan vete, soja och rödbetor. Så när du använder ordet kött försöker du sälja något som det inte alls är, säger Kaspar Jakobsen, ordförande för SMV Fødevarer (en del av Fødevare Danmark) samt vd för företaget Randers Kød Engros, enligt Food Supply DK.

Enligt organisationen handlar det om falsk marknadsföring av produkten, som strider mot Fødevarestyrelsens (motsvarigheten till svenska Livsmedelsverket) riktlinjer. Bland annat skriver Fødevarestyrelsen att livsmedel "inte får säljas med varubeteckningar, bilder, annonser eller annat som inte stämmer överens med dess innehåll".

– Som slaktare känner jag mig trampad på eftersom man använder vår varugrupp för att dra till sig uppmärksamhet, även om det handlar om en helt annan produkt, säger Kaspar Jakobsen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.074