23948sdkhjf

Risk för mättad ölmarknad

De senaste sju åren har lokalproducerad öl ökat i försäljning med 2 miljoner liter – enligt Systembolaget kan man fortfarande tillmötesgå nya producenter, men man ser början till en mättning.
Sedan 2010 har försäljningen av lokalproducerad öl från småskaliga bryggerier hos Systembolaget ökat från cirka 220 000 liter till 2,2 miljoner liter. Samtidigt har antalet små producenter som sålt via Systembolaget under samma period gått från 30 till 235.

Både branschorganisationen Sveriges bryggerier och Systembolaget ser att tillväxten av små bryggerier fortsätter, skriver TT. Under 2016 startades 68 nya bryggerier, och i år har hittills 35 registrerats enligt statistik från Sveriges bryggerier. Det totala antalet bryggerier uppgick förra året till 281 stycken, och kombinerat med de nya registreringar som gjorts i år räknar organisationen med att årets totalsiffra uppgår till minst 313 bryggerier.

Enligt kommentarer från Staffan Adin, inköpare på Systembolaget, ser man fortfarande att det går att tillmötesgå nya producenter, främst tack vare modellen där de småskaliga producenterna får en plats hos de butiker som ligger närmast tillverkningsstället.

Trots en fortsatt stor efterfrågan ser man samtidigt att gränsen för nya bryggerier börjar nås.

"Sett till antalet bryggerier och den totala svenska ölkonsumtionen så är det inte realistiskt att tro att det finns utrymme för precis alla som vill tillverka öl, även om efterfrågan är fortsatt stor. Marknaden börjar mättas", skriver Staffan Adin i en kommentar till TT.

Fotnot: I en tidigare version av artikeln stod det att 28 nya bryggerier registrerats under året. Efter november månad ligger siffran på 35, vilket nu är ändrat i artikeln.
Kommentera en artikel (2)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078