23948sdkhjf

AB Inbev tar tillbaka portföljen i Sverige

Öljätten etablerar egen organisation i Sverige som ska marknadsföra, sälja och distribuera sortimentet. Därmed förändras samarbetet med Carlsberg Sverige.
Världens största ölproducent, AB Inbev, satsar på att bli större på den svenska marknaden – nu etablerar man en egen organisation i Sverige och tar därmed själva över ansvaret för sin varumärkesportfölj, som omfattar bland annat märken som Corona, Budweiser, Becks och Leffe.

AB Inbev kommer därmed från januari nästa år stå för marknadsföring, försäljning och distribution av sina varumärken till dagligvaruhandel, horeca och Systembolaget.

– Vårt mål är att jobba nära våra lokala partners, få en bättre förståelse för lokala behov och att ta med oss lärdomar från resten av världen, för att därigenom kunna förbättra upplevelsen för lokala konsumenter, säger Christophe Stevens, area manager Nordics för AB Inbev, i ett pressmeddelande.

I samband med etableringen utser man KGA Logistik, som sedan tidigare arbetar med företag som Kiviks musteri och Galatea, som sin nya logistikpartner.

Etableringen innebär också att samarbetet med Carlsberg Sverige förändras. Enligt bägge parter arbetar man nu på ett avtal som skulle innebära att Carlsberg Sverige som handelspartner får rätt att distribuera AB Inbevs varumärken mot horeca.

För Carlsberg Sverige ser man förändringen som ett steg i linje med bolagets strategi, där man satsar på egna samt partnervarumärken, skriver man i ett eget pressmeddelande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063