23948sdkhjf

Paulig vill samla varumärkena

Santa Maria, Risenta samt Gold and green ska bli en och samma division – Paulig foods.
I dagsläget ligger Paulig groups varumärken Santa Maria, Risenta och Gold and green i två olika affärsområden. Santa Maria utgör World foods and flavouring-divisionen, medan Risenta samt Gold and green ligger under Naturally healthy food-divisionen.

Nu meddelar koncernen att man planerar att samla de tre varumärken i en och samma division som ska gå under namnet Paulig foods, och man har därför inlett fackliga förhandlingar inför bildandet. Enligt tillförordnade koncernchefen, Tina Andersson, vill man bland annat samla kompetens och ta tillvara på synergier.

– Med en ny division vill vi skapa en starkare plattform, med ännu bättre förutsättningar för lönsam tillväxt och internationell expansion, säger hon i ett pressmeddelande.

Inför den planerade omstruktureringen utses Henrik Samuelsson, chef för divisionen World foods and flavouring, även till chef för divisionen Naturally healthy food. Det är också han som planeras bli divisionschef för Paulig foods.

I och med det lämnar Niklas Truedsson, chef för Naturally healthy food och Risenta, sin position.

Bildandet av en ny division innebär inte någon arbetsbrist eller flytt för de anställda, meddelar Paulig group. Den nya divisionen beräknas efter ihopsamlingen omsätta drygt 3,4 miljarder kronor med 830 anställda, där Sverige står som största marknad.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094