Polarica reagerar på "matbluff"-nominering
Platsen på Äkta varas finallista över årets matbluffar är oförtjänt, tycker företagets försäljningschef.
Äkta vara nominerade Polaricas produkt kronhjortskav med motiveringen att namnet "Polarica Wild Food Kronhjortskav" drar tankarna till vilda djur och polartrakter – samtidigt som förteckningen förklarar att råvaran kommer från farmade kronhjortar uppfödda på Nya Zeeland.
Till Expressens näringslivssajt Dina pengar säger Polaricas försäljningschef i Sverige, Michael Lundahl, att man inte borde nominerats och att kronhjorten som används är vild.
– När vi kommer till kronhjorten är det de facto ett vilt djur, men det enda vilda djur som man faktiskt kan avla inom hägn. När vi skriver att det är "farmat" så tolkas det som att det inte är vilt. Men på de här farmerna i Nya Zeeland så rör sig djuren i hägn som har enorma ytor, säger Michael Lundahl till sajten.
Han förklarar vidare att tillgången av den svenska kronhjorten inte skulle kunna bära upp produkten, då man även exporterar den. Därför har man valt kronhjortar från Nya Zeeland, som är världens största producent av kronhjort.
– Det är olyckligt att det kan misstolkas, men det bygger nog på kunskapsbrist, säger Michael Lundahl till sajten, och påpekar samtidigt att han tycker att föreningen i övrigt gör ett bra arbete för konsumenternas intresse.
Sajten har även varit i kontakt med andra producenter vars produkter finns på listan. Flera av de andra producenterna – Kockens, Kiviks musteri och Ica – säger till Dina pengar att det är tråkigt att man finns med på listan.
Kockens vice vd Johan Tornakull tycker inte att man agerat vilseledande med sin nominerade citronpeppar, men säger att man redan håller på att ändra receptet så att den ska innehålla naturlig citronråvara.
Ica, vars produkt Ica basic citron nominerats, menar att innehållsförteckningen är tydlig men säger att man ser över namnet för att vara tydligare mot konsumenter.
Kiviks musteris produkt Smultron bärdryck nominerades för att den bara innehåller en halv procent smultronjuice. Företagets vd påpekar att man noga följt alla lagar och regler, men att platsen på listan kan innebära förändringar av produkten.
– Självklart lyssnar vi; är det så att den bedöms vara vilseledande för våra konsumenter vill vi naturligtvis ändra på det och se över hur vi kan göra det bättre, säger företagets vd Thomas Jensen till Dina pengar .