23948sdkhjf

Veganpizza nästa för Oumph

Food for progress växtbaserade pizza startar i Sverige – men man siktar också utomlands. Medgrundaren: "Man kan säga så här: förpackningen har elva språk."
Svenska livsmedelsföretaget Food for progress gör en ny lansering kopplad till Oumph, bolagets mest kända produkt. Inom de närmsta veckorna kommer man ut med två varianter av en växtbaserad pizza, där Oumph används som topping.

De vedugnsgräddade pizzorna, som tillverkas i Italien med hjälp av en pizzaproducent i landet, kommer även bland annat med en ostliknande topping från grekiska producenten Violife. De två frysta pizzasorterna ska framöver finnas i Bergendahls City gross-butiker, ett hundratal Coop-butiker samt vissa av Icas butiker.

Hur kommer det se ut framöver – kommer ni att sikta utanför Sverige med produkten?

– Man kan säga så här: förpackningen har elva språk. "Better be prepared", säger Food for progress medgrundare Anna-Kajsa Lidell till Food Supply, och fortsätter:

– Vi börjar i Sverige med vår egen, sen har vi även en variant i Norge där vi gjort en co-branding med Norgesgruppen.

Enligt Anna-Kajsa Lidell "ser det ljust ut" för att pizzorna ska nå fler marknader inom kort, men att inget ännu är helt klart. Framförallt tänker man att de nya produkterna ska nå en ny kundgrupp, något som också inneburit att man lagt extra krut på förpackningen.

– Gör man en god pizza som ser god ut så har vi en tro på att pizza-publiken – som inte alls är den som är orienterad på växtbaserat från utgångsläget – blir sugen på att prova. Så vi har använt alla medel vi kan för att förpackningen ska göra att man vill smaka, säger hon.

För Oumph kommer man framöver att satsa både på de marknader där man redan etablerat produkten, samt bygga vidare på lanseringen i Storbritannien som företaget gjorde under hösten förra året.

– Det är både fokus på Skandinavien och internationellt vad gäller Oumph. För Food for progress har vi en massa utvecklingsprojekt i olika konstellationer, så där lägger vi mycket energi för att vara med och tillföra fler spännande produkter till marknaden på sikt, säger Anna-Kajsa Lidell till Food Supply.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094