23948sdkhjf

Vegangodis vill ut i Europa

Produktionen har bara varit igång i några månader, men Ec-gos godis har redan fått fotfäste i flertalet butiker. Nu hoppas man att tre nyförvärv till styrelsen, med erfarenhet från både dagligvaruhandeln och godisvärlden, ska lägga grunden för vidare satsningar.
Godisföretaget Ec-go är relativt färska på marknaden överlag, men ännu färskare när det kommer till att tillverka sitt eget godis. Trots det siktar man högt och har nu tagit hjälp av nya styrelsemedlemmar som ska bidra med tung branscherfarenhet och kontakter.

Företaget grundades 2014 – först som återförsäljare, med konceptet godis på nätet i brevlådan. Konceptet grundade sig i en prenumerationstjänst med möjlighet att också handla godis online.

Julia Semb, som vid tillfället arbetade med digital marknadsföring, startade företaget först som en hobby, som i sig sprang ur ett intresse för mat och hälsa. Samtidigt som hon såg konventionellt godis som ”snuskigt” och ville lyfta andra alternativ.

– Jag var trött på vanligt godis, men är grönkålschips det enda alternativet? Det blir tråkigt i längden bara för att man inte vill äta vanligt godis, säger hon till Food Supply.

Hittade producent via mässa
Försäljningen började rulla på och tjänsten fick uppmärksamhet, men Julia Semb kände sig lite ensam på egen hand. För cirka två år sedan hörde en bekant av sig och undrade om Julia behövde hjälp, och det var så Isabelle Rosén tog plats i företaget.

Den nya medarbetaren satte upp målet om att fokusera även på företag och kontorshotell, vilket gjorde att man under 2016 även började leverera till kontor, enligt samma koncept som fruktkorgar. Till slut gav verksamheten mersmak och man letade efter fler möjligheter att expandera företaget.

– Vi har alltid använt andra varumärken för att få kredd till vårt eget varumärke, och vi blev sugna på att arbeta mer med något eget. Så i början av förra året åkte vi på mässa i Nürnberg för att hitta inspiration, säger Julia Semb.

Man hittade den till slut, i ett litet godisstånd. Enligt Julia Semb föll man "pladask" för ett ekologiskt vegangodiset, som tillverkas av en producent i Nederländerna. Efter att under året arbetat fram hur man ville lyfta upp produkterna lanserade Ec-go till slut godiset utan gelatin i november 2017.

– Vi knackade i princip dörr hos Ica-butiker och nu är vi inne hos cirka 20 butiker, samt bland annat Karla frukt och Urban Deli. Ambitionen är att vi ska vara i alla butiker, som det självklara vegangodiset i Sverige, och långsiktigt även i Europa. Vi satsar ganska stort, säger Julia Semb.

Tre styrelsemedlemmar med erfarenhet
För att göra det behöver man hjälp, men man valde inte att söka kapital i första hand, utan kunskap, kontakter och erfarenhet. Där kommer nytillskotten i styrelsen in. Man satte igång en sökning med mål om att "kanske hitta någon" som skulle vilja ta sig an uppdraget.

Några Linkedin-poster senare stod man dock med 15 kandidater, där flertalet hade starka kopplingar till livsmedelsbranschen.

Till slut föll valet på tre personer med lite blandade kompetenser och bakgrunder: Thérèse Lundquist (fram tills nyligen head of content hos Bergendahls), Henrik Nell (tidigare affärsenhetschef inom Orkla Confectionery and snacks) samt Patrik Hermansson (krögare och Ica-handlare med 35 års erfarenhet inom Ica. Eller som Julia uttrycker det: ”han är uppväxt som Ica-handlare, till och med hans pappa var Ica-handlare”).

– Med hjälp av dessa tre personer har ett litet företag som vi ganska goda förutsättningar att komma in i branschen. Vi har ett viktigt möte med Bergendahls i veckan som vi fick tack vare våra nya kontakter. Det är sådana exempel som visar hur värdefullt detta är.

Det kan innebära en avskärmning att specifikt klassa sig som ett vegangodis, hur tänker ni där?

– Det är lite strategiskt. Ec-go ska vara experter på området och alla veganer ska komma till oss. När vi sedan kommit in, då kan vi bredda oss. Men för att positionera sig initialt är det som vegangodis.

Hur är det med er producent – står de redo om det blir en uppskalning framöver?

– Vi vet att vår leverantör har andra samarbetspartners i Skandinavien och de ser en ökning överlag. De är beredda, så det kommer inte vara något problem alls.

Så ert mål är det närmsta fönstret, sen siktar ni mot Europa?

– Inom tre år finns vi internationellt. Då finns vi i Berlin, Paris, London – storstäderna. Då är vi ett urbant veganmärke för millennials, säger Julia Semb.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093