Smash servar framgång för Orkla
Nära 60 procent ökning för Orklas chokladsnacks under 2017 – ett år som också gav nya rekordsiffror för Grandiosa-pizzorna.
Även chokladsnackset Smash bidrar till ett förbättrat resultat för Orkla. Produkten, som lanserades i Sverige under året, ökade försäljningen med hela 59 procent, där man i Norge noterade en ökning med 45 procent till totalt 4,9 miljoner påsar.
Bland andra varumärken syns vegomärket Anamma, som ökade försäljningen med 40 procent under året, samtidigt som varumärket Naturli ökade med 45 procent.
Orklas rörelseresultat ökade under fjärde kvartalet till 1,443 miljarder kronor, från 1,3 i samma period föregående år, medan omsättningen ökade med över en halv miljard till 10,851 miljarder kronor, från 10,282 miljarder kronor under samma period föregående år. För hela 2017 uppgick omsättningen till 39,6 miljarder, från 37,8 miljarder 2016.
Enligt koncernchefen Peter A. Ruzicka innebär siffrorna för fjärde kvartalet att man levererade enligt mål för 2017.
– Samtliga affärsområden inom varumärkesområdet hade organisk tillväxt och förbättrat rörelseresultat under fjärde kvartalet. Förbättringen drivs av både volymtillväxt och prisökningar samt kostnadsbesparingar, säger han i en medföljande kommentar.
Bland de besparingar som presenteras syns en pågående omstrukturering av distributionskedjan. Enligt Orkla har man sedan 2014 nu stängt ner 30 stycken produktionsanläggningar sedan 2014, samtidigt som den genomsnittliga intäkten per anläggning ökat med 45 procent.