Absolut-anställda slänger kläderna i ny reklamkampanj
Naket ska symbolisera ärlighet i en nya reklamkampanj. Samtidigt visar nya halvårsrapporten att Pernod Ricard ökade försäljningen med drygt 5 procent.
"Att prata om produktionsprocessen i reklam kan bli ganska trist. Vi har därför varit tvungna att hitta ett nytt grepp för att berätta att Absolut Vodka är tillverkat på en liten ort i södra Sverige och hur vi arbetar med miljön, utan att det ska upplevas som en tråkig lektion för konsumenten", säger Anna Malmhake om videon. Foto: Skärmdump från Absoluts reklamvideo.
I filmen vill man lyfta fram både öppenhet och hållbar produktion, där man fokuserar på bland annat den lokala produktionen i Åhus. Enligt vodkaproducenten ser man filmen som ett humoristiskt sätt att visa sina värderingar.
– Våra medarbetare och leverantörer är väldigt stolta över att stå bakom världens femte största spritvarumärke, men kanske framförallt över hur hållbar tillverkningen i Åhus är. Det är därför så många av våra närmsta kollegor ville bidra till inspelningen, säger Absoluts produktionsdirektör Anna Schreil, som också medverkar i reklamfilmen.
Se filmen nedan:
Samtidigt släpper Pernod Ricard sin första halvårsrapport för verksamhetsåret 2017-18. Försäljningen ökade med 5,1 procent till 5,082 miljarder euro, medan vinsten med 5,7 procent till 1,496 miljarder euro.
Den positiva utvecklingen drivs på av en högre efterfrågan i Asien, framförallt i Kina och Indien. För Absolut ser man att både etablerade marknader som England och Tyskland, tillsammans med nyare marknader som Kina, Sydkorea och Sydafrika, växer – något som väger upp för en fortsatt negativ utveckling i USA.
I Kina, som tidigare varit en liten marknad för Absolut, ser man en tillväxt efter att man bland annat genomfört en kampanj i 100 kinesiska städer i samband med kinesiska nyåret, berättar vd Anna Malmhake i ett pressmeddelande.
Artikeln är en del av vårt tema om Video.