Unilever hotar med annonsstopp på Facebook och Google
Bolaget, som är världens näst största annonsör, säger att man vill undvika plattformar som "främjar ilska och hat".
Keith Weed och Unilever uppmanar nu företag att tillsammans sätta press på onlineplattformarna för att få bukt med problemet, då man ser att miljön online urholkar konsumenternas förtroende för varumärkena som annonserar där.
– Fake news, rasism, sexism, terrorister som sprider hatmeddelanden, giftigt innehåll riktat mot barn – delar av internet i dag är ljusår från var vi trodde att det skulle leda oss. Det ligger i den digitala medieindustrins intresse att lyssna och agera mot detta. Innan tittare slutar titta, annonsörer slutar annonsera och utgivare slutar publicera, sade han i talet .
Han sa vidare att man inte kan fortsätta stödja ett digital materialflöde som i dagsläget levererar en fjärdedel av all annonsering till konsumenterna men i vissa lägen "inte är mycket bättre än ett träsk vad gäller transparens".
Bolagets ultimatum kommer efter att företag inom tech och sociala medier fått allt mer kritik för att ha misslyckats att få bort bland annat hat, extremism och fake news från sina plattformar. Under förra året gav Procter and Gamble en liknande varning innan man senare skar ner utgifterna för digital marknadsföring med drygt 800 miljoner kronor – utan någon efterföljande negativ effekt för försäljningen.
Unilever kommer nu att prioritera ansvarstagande plattformar som engagerar sig i att skapa en positiv inverkan på samhället, berättade Keith Weed i sitt tal.