Coop tappade försäljning
Coop Sverige, med cirka hälften av landets Coopbutiker, redovisar en svagt ökad omsättning på 32 188 miljoner kronor under 2017, jämfört med 31 553 miljoner kronor 2016.
Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster minskade till 130 miljoner kronor, nästan en halvering jämfört med 2016 års 236 miljoner kronor.
Grossiströrelsens omsättning ökade till 16 068 miljoner kronor (15 12), medan butiksförsäljningen minskade till 16 120 miljoner kronor (16 411). Grossiströrelsens ökning beror dock till en del på att Coop Sverige tagit över Coop Värmlands grossiströrelse.
Trots att kooperationen gläder sig åt det tredje året med vinst, är det uppenbart att kedjan fortfarande har stora problem med butiksförsäljningen och tappar marknadsandelar.
– Förklaringen till den minskade vinsten jämfört med 2016 är att fjolåret inleddes svagt med en vikande försäljningstrend. Det sista tertialet skedde dock ett tydligt trendbrott där vinstnivån låg i linje med föregående år, säger Magnus Johansson, vd för Coop Sverige, i en rapportkommentar.
Coop tror dock att den nya affärsmodellen som infördes vid årsskiftet där rollerna för Coop Sverige och Coop Butiker och stormarknader, CBS, renodlas ska ge en långsiktigt stabil lönsamhet för både grossist- och butiksverksamheten.
– Målsättningen för 2018, som har inletts starkt, är att knäcka den negativa trenden och öka försäljningen. Redan idag tar våra bästa butiker marknadsandelar och på lite längre sikt ska Coop ta marknadsandelar även som helhet, fortsätter Magnus Johansson.
Formatutrullningen har fortsatt. Under året har totalt 74 butiker ställts om, varav fyra nyetableringar och sex som ställts om inom konceptet Coop. Därmed har totalt 141 av Coop Sveriges 237 butiker det nya formatet.
Under året investerade Coop Sverige 564 (408) av totalt 641 miljoner kronor (467) i butiksledet. 77 miljoner kronor investerades i IT och logistik, till största del i den växande e-handeln.
Onlineförsäljningen, som räknas in i butiksförsäljningen, ökade med 9,2 procent för Coop Sverige. För hela Coop växte den med 14,2 procent.