12 miljoner ska ta vegankedjan till tvåsiffrigt
Efter ett lyckat första år söker snabbmatskedjan Taku-Taku investeringar som ska möjliggöra stor satsning.
Det gör att man nu vill ta vidare konceptet med fler enheter, men för att göra det behöver man kapital. Genom plattformen Pepins sätter man nu igång en kampanj för att ta in minst 7 miljoner kronor och som mest 12 miljoner kronor i utbyte mot aktieandelar.
Med nyemissionen vill man därefter öka från dagens tre enheter till totalt tio innan årsskiftet. Därefter siktar man på att nå upp till 30 enheter inom några år.
Pepins vd beskriver det som en investering med "bra tillväxtpotential":
– Försäljningen av vegansk mat växer snabbt. Bara det senaste året har försäljningen i exempelvis USA ökat med 8,1 % enligt statistik från Nielsen, säger Julia Reuszner, vd för Pepins, i ett uttalande.
Bland andra livsmedelsföretag som använt sig av Pepins syns till exempel Alvestaglass och Superfruit.