Lägre vinst för Kopparbergs
Bryggeriets resultat var 61 miljoner lägre under fjolåret än 2016 – valutaeffekter, förklarar vd:n.
Anledningen tillskrivs indirekt Brexit, vilket i sig orsakade ett minskat värde av det brittiska pundet. För Kopparbergs, vars cider är det mest sålda varumärket i premiumsegmentet i landet, är det dåliga omständigheter.
I en medföljande kommentar till bokslutet skriver vd:n, Peter Bronsman, att den minskade vinsten enbart beror på valutaeffekter i landet som också ses som bryggeriets viktigaste marknad.
”Med samma genomsnittliga pundkurs som under föregående år skulle resultatet istället ökat med 3 procent”, skriver vd:n vidare i en kommentar.
Volymmässigt sett ökade man med cirka 5 procent i Storbritannien under året. Dessutom noterar man positiv utveckling på marknaderna i Estland, Spanien, Grekland, Cypern och Australien. På den svenska marknaden är bryggeriets päroncider fortsatt den mest sålda cidern på Systembolaget, medan även varumärkena Sofiero och Höga Kusten gjorde bra ifrån sig.
Även nettoomsättningen sjönk, dock bara en smula: från 1,945 miljarder kronor 2016 till 1,936 miljarder kronor under 2017.