Nyhléns Hugosons satsar i paketering
Nya miljoninvesteringen ska bädda för produktionsökning för företaget, som under förra året ökade köttförsäljningen tvåsiffrigt i norra Sverige.
Magnus Nilsson, vd för Nyhléns Hugosons, samt den nya skinpack-förpackning som investeringen möjliggör. Pressbilder/Nyhléns Hugosons
– Vi har investerat i en skivningsmaskin och två förpackningsmaskiner, varav den ena är en "skinpack"-maskin. Det är en förpackningsteknik som större aktörer på nationell nivå i dag arbetar med. Men vi är den första på regional nivå i Norrland som investerar i den här tekniken. Det gör helt enkelt att konsumenten får en längre hållbarhet på de packade köttprodukterna, säger Magnus Nilsson, vd för Nyhléns Hugosons, till Food Supply.
Det ger också bättre förutsättningar för butikerna, och i synnerhet de mindre, eftersom det gör att man kan ha ett bredare köttsortiment, menar Magnus Nilsson, som även flikar in att en längre hållbarhet ger möjlighet till mindre matsvinn. I och med att det handlar om en vakuumförpackning innebär det också att köttet fortsätter möras i förpackningen.
Kan längre hållbarhet också innebära att ni levererar till fler delar av Sverige i större utsträckning?
– Vi är ju ett bolag som verkar och har fokus på norra Sverige. Vi säljer även till kunder söderut, men det är mer enskilda, större matkasseföretag. Vårt fokus är Norrland, säger Magnus Nilsson.
Under förra året rapporterade lokala medier om att Nyhléns Hugosons potentiellt skulle slå ihop sina anläggningar i Skellefteå och Luleå till en stor anläggning , och refererade bland annat till ett markanvisningsbeslut som bolaget fått i Luleå.
På frågan om en investering i Skellefteå skulle innebära att det inte blir aktuellt att bygga en ny anläggning, svarar Magnus Nilsson att anläggningen är en vinkel som medierna arbetat fram.
– Vi har stora verksamheter i både Skellefteå och i Luleå, och vi för diskussioner om framtiden med flera kommuner om vår anläggningsstruktur – ska vi ha fler eller färre fabriker? Så där handlade det om hur media valde att tolka det. Vi har en långsiktig och bra verksamhet på många orter i Norrland, så också i Skellefteå, säger Magnus Nilsson, och tillägger att det inte finns något mer att berätta om i frågan.
Enligt Nyhléns Hugosons ska den senaste satsningen i Skellefteå bland annat möjliggöra en ökning av produktionen, men hur mycket större den kan tänkas bli är svårt att förutspå, uppger vd:n. Däremot kan han berätta hur förra året såg ut för företaget:
– Vi hade en tvåsiffrig ökningstakt på vår försäljning av köttprodukter i Norrland. Vi växer på både dagligvaruhandeln, på restaurang och storhushåll och på övriga kunder. Det är ett väldigt drag i svensk mat, men det är ett ännu större drag i lokal och regional mat.
Utöver det ser man också att investeringen stärker banden, både till kunderna och de bönder som levererar råvaror till företaget.
– Det gäller att vara med och både leda och driva utvecklingen för att fortsatt kunna vara en stark partner till våra kunder. Utifrån att vi jobbar med råvaror från våra norrländska bönder gör det också att vi blir en långsiktig och bra affärspartner för dem.