Bubbliga tedrycker – årets smakutvecklare
Kombucha-producenten Roots of Malmö är årets vinnare av Livsmedelsföretagen och White Guides pris.
Dryckerna, som kallas kombucha, har konsumerats en lång tid tillbaka i olika delar av världen, men har först de senare åren dykt upp i Sverige på bredare front. När nu Livsmedelsföretagen och White Guide tilldelar en av de svenska producenterna av drycken årets pris kan utbredningen kanske få ytterligare fart.
– Det är helt uppenbart att det är ett passionerat gäng som verkligen älskar sin produkt och drivs av att få utveckla nya spännande och utmanande smaker. Jag ser fram emot att följa deras fortsatta resa och framgångar, säger Anders Canemyr, tillförordnad vd för Livsmedelsföretagen, om årets vinnare.
Och precis som prisets namn påpekar är det just de olika smakerna som producenten använder som fångat uppmärksamheten. Förutom ovan nämnda smaker har man även smaksatt dryckerna med till exempel salvia och honung samt citronverbena, vilket fick juryn att motivera priset på detta sätt:
"För att med inspiration från en mångtusenårig tradition av fermenterade tedrycker ha skapat en bubblande törstsläckare packad med nyttigheter och präglad av nyskapande smaksättningar från naturens skafferi."
Efter några år på marknaden (man bestämde sig 2015 för att satsa fullt ut) har man nu nått ut till butiker i flera delar av Sverige, och även utländska marknader i form av Danmark och Tyskland.
– Allt fler upptäcker kombucha, och vi hoppas att priset gör att konsumenterna förstår att det är skillnad på äkta kombucha och på massproducerade drycker som bara säljs under det namnet. Vi ser utmärkelsen som en belöning för att vi skippar genvägar i tillverkningsprocessen, säger Matthias Lehner, medgrundare till Roots of Malmö, i ett pressmeddelande.
Övriga nominerade till priset var Pastejköket, Jesses Deli och Tweek. Genom sin vinst av årets pris placerar sig Roots of Malmö bland en vinnarskara som bland annat består av Sorunda korvfabrik, Wapnö gård och Findus.