Norsk laxodlare vill öppna tusentals restauranger i Kina
Marine Harvest har ambitiösa mål för nytt varumärke i Kina och Taiwan – totalt vill man öppna 2000 laxrestauranger inom de närmsta åren.
Även omsättningsmålen för nya Supreme Salmon är höga. För restaurangerna har man ett mål om att nå en omsättning på drygt 16 miljarder kronor innan 2025, medan lanseringen av produkter i kinesisk dagligvaruhandel ska ge försäljning på knappt 5 miljarder kronor.
Konceptet har testat i Taiwan, och man har redan öppnat sina fem första restauranger i Kina. Hur mycket Marine Harvest satsar i projektet vill man inte berätta, men bolaget påpekar att det rör sig om "betydliga resurser".
– Det är strategiskt sett en mycket viktig satsning. Vi tror att detta har en stor potential och att vi inom fem till åtta år kan bygga upp det till att bli 2 000 restauranger i hela Kina, säger Ola Brattvoll, koncerndirektör för försäljning och marknad, enligt Dagens Næringsliv.
Restaurangerna, som beskrivs passa i segmentet "casual fast food" ska drivas enligt en franchisemodell och kommer basera alla rätter på lax från bolaget. På så sätt ser man att Marine Harvest kan kontrollera hela leveranskedjan.
Enligt Marine Harvest tyder marknadsundersökningar och testrestauranger på att det finns både efterfrågan och en stor marknad för konceptet, där utmaningen ligger i att få hela kedjan att fungera med en god ekonomi.