Brittiskt genombrott för Food for progress
Nu tas tre Oumph-produkter in hos hundratals butiker i Storbritanniens största dagligvarukedja.
Att man kom in så pass snabbt som man gjorde hos jättekedjan hör inte till vanligheterna.
– Vi kom in på Tesco från en ovanlig ingång – vi uppmärksammades av toppledningen, som såg till att skapa rätt möten. Gaterna var egentligen stängda för att lansera så här snabbt, säger Anna-Kajsa Lidell, medgrundare av Food for progress, till Food Supply.
Lanseringen sker alltså i en mindre del av kedjans butiker, men det viktiga är snarare vilka butiker det handlar om.
– Av de 379 butiker vi kommer in i omfattar det mer än 50 procent av deras större butiker. Just nu är vi i frysdisken och det är mer en produkt att ta hem att laga, så därför är den inte lämpad i många av de småbutikerna som finns. Här finns väldigt spännande samarbeten på gång, där vi hoppas att vi ska expandera ut i ”ready to eat”-segmenten, säger Anna-Kajsa Lidell.
Vad betyder det här för er?
– Det ska bli oerhört spännande att se om vi kan åstadkomma samma inflöde i de växtbaserade segmenten som vi gjorde i Skandinavien. Det är en stor marknad och om vi lyckas få en kategoritillväxt på samma sätt som vi gjorde första året i Sverige, där Oumph stod för 24 procent av tillväxten i kategorin, då är det helt plötsligt riktigt spännande saker som händer.
Till en början lanseras tre produkter och beroende på hur det går så har bolaget fått signaler om att det kan det bli aktuellt att expandera med fler produkter. Vad gäller produktionskapaciteten finns det oavsett mycket utrymme kvar, och man behöver enligt Anna-Kajsa Lidell komma upp i ”rejält många ton” innan man behöver tänka på anläggningar i andra länder.
– Än tickar Stora Levene (fabriken i Västsverige där Oump tillverkas, red. anm.) och kan expandera rejält, säger Anna-Kajsa Lidell, och tillägger att man exempelvis ännu inte har treskift.
Öppnar för vidare lanseringar
Tesco har även kedjor i andra länder, vilket i teorin skulle kunna öppna upp för vidare lanseringar den vägen. Bland de europeiska länder där man finns etablerade tillhör Polen, Ungern och Tjeckien till de med flest butiker, där antalen ligger mellan 200-400.
– Man kan säga så här, om de stora jättarna tycker att något är riktigt bra, då har de som grundprincip att försöka sprida det på alla de marknader där de ser en potential.
I samband med lanseringen hos Tesco tar bolaget även plats i kedjans inkubatorprogram, som skapats för att hitta intressanta, mindre bolag som man vill ha kunskapsutbyten med. Det tror Anna-Kajsa Lidell innebär att man öppnar dörren för att arbeta mer gränsöverskridande mellan kedjans varumärken och externa varumärken.
– När man skapar kontaktytor som inkubatorn får man helt plötsligt möjlighet att göra det nya tillsammans. Det bäddar verkligen för att co-creation på riktigt ska kunna ske, där man delar risk, möjligheter och resurser.
Kan man kalla det här ett genombrott?
– Ja, absolut. Det är ett genombrott på så sätt att vi lyckats tränga igenom alla lager för att nå konsumenten på marknaden. Nu väntar vi med spänning på konsumenternas reaktioner, säger Anna-Kajsa Lidell.