Danish Crown köper dansk pepperoni-gigant
Första investeringen ur slakterijättens köpekassa är gjord – nu kan man kalla sig Europas ledande leverantör av pepperoni för pizza.
F.v.: Henrik Weihrauch (CFO, Tulip), Per Fischer Larsen och Steffen Ramsgaard (DK-Foods), Kasper Lenbroch (vd, Tulip), Per Høholt (Maj Invest Equity) samt Kasper Orloff (VP Corporate secretary, Danish Crown). Pressbild
En annan kategori man satte siktet på var pepperoni, en marknad där man var tredje störst i Europa. Efter förvärvet av DK-Foods blir man enligt koncernchef Jais Valeur fyra gånger större i kategorin och kan nu kalla sig europeisk marknadsledare vad gäller pepperoni för pizza.
Det nyköpta bolaget, som är beläget i närheten av danska Silkeborg, kommer framöver att fungera som en självständig enhet under dotterbolaget Tulip food company. Företagen känner även varandra sedan innan, då Danish Crown sedan flera år tillbaka varit råvaruleverantör till DK-Foods.
– Genom DK-Foods har vi tagit över en fokuserad och unik verksamhet, som sedan etableringen 2003 har haft en imponerande tillväxt. I Tulip food company har vi internationellt sett ett strategiskt fokus på de fyra kategorierna bacon, konserverat, snacks och pizzatoppings, så nu glädjer vi oss över att disponera över en välskött, agil och snabb verksamhet, säger Tulips vd Kasper Lenbroch.
Danish Crown köper samtliga aktier i bolaget, som till 70 procent ägdes av Maj Invest Equity medan bolagets ledning stod för resterande 30 procent. De senare kommer fortsatt att driva verksamheten framöver.
Tulip producerar i dag ett brett sortiment av pizzatoppings och har sedan tidigare produktion av pepperoni på sin fabrik söder om Ålborg. I och med köpet av DK-Foods kommer man att öka produktionskapaciteten markant och fokus på fabriken utanför Ålborg kommer framöver att bli mer dedikerad till kunder inom foodservice samt detaljhandel.
DK-Foods har i flera år levererat solida överskott. Verksamheten offentliggör inte omsättningen, men har haft en tillväxt på runt 30 procent om året. Inom de närmsta två åren beräknar man att försäljningen ska öka med ytterligare 70 procent.