Amazon intar Europa med dagligvaror
Amerikanska nätjätten Amazon har inlett erövringen av dagligvarumarknaderna i Europa. Premiären sker via ett större partnerskap i den franska huvudstadsregionen.
Försäljningen kommer att ske både i Prime Now-appen och på webbsidan. Där är det redan möjligt att beställa en del matvaror, både från Amazon, ekokedjan Bio c' Bon och gourmetmatgruppen Fauchon. Därutöver finns ett stort utbud av mat från restauranger i Parisområdet.
Varor inom en timme
Prime Now bygger på abonnemang och en tilläggsavgift. Kunder beställer i appen eller e-butiken på nätet och får varorna inom en timme. För dem som enbart har tjänsten Prime, utan tilläggsavgiften för Now, handlar det enligt standardvillkoren om leverans inom två timmar från beställning. Men Frédéric Duval, landschef för Amazon i Frankrike, talar om "ultrasnabba" leveranser.
Enligt European Supermarket Magazine är det 5 000-10 000 artiklar ur Monoprix sortiment som kommer att erbjudas. När leveranserna via Prime Now startar är inte känt, men enligt ett gemensamt uttalande från Amazon, Groupe Casino och Monoprix sker premiären någon gång i år.
Stärker strategin
Monoprix ägs av franska dagligvarujätten Groupe Casino, förnärvarande fyra på den franska marknaden efter Intermarché, Carrefour och Leclerc . Styrelseordföranden och koncernchefen Jean-Charles Naouri talar om ett unikt partnerskap mellan kedjan och Amazon.
”Tack vare det stärker Groupe Casino vår omnikanaldistributionsstrategi och kommer ännu närmare våra kunder och deras behov", säger han.
Monoprix driver cirka 800 butiker i Frankrike, och bolagets styrelseordförande Régis Schulz konstaterar att kedjan kommer att dra nytta av att ingå i den mest omfattande matleveransservicen i Paris.
Inte okontroversiell
Amazons Prime Now är inte okontroversiell i Paris. När tjänsten lanserades i den franska huvudstaden 2016 krävde borgmästaren Anne Hidalgo att företaget skulle garantera att den varken bidrar till ökade luftföroreningar eller minskar mångfalden i det lokala näringslivet, rapporterar The Verge.
Sedan Amazon köpte den amerikanska livsmedelskedjan Whole Foods för motsvarande nästan 113 miljarder kronor har det spekulerats om något liknande kan inträffa i Europa. Samarbetet med Monoprix är det första större strategiska partnerskapet på kontinenten, och bedömare talar om att det kommer att rita om den franska dagligvarukartan.