Sverige och Finland ska exportera mer tillsammans
Länderna presenterar en avsiktsförklaring med syfte att samarbeta för att öka exporten av livsmedel och drycker. Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht ser att det kan ge möjligheter för livsmedelsföretag i både Sverige och Finland.
Finlands jord- och skogsbruksminister Jari Leppä samt landsbygdsminister Sven-Erik Bucht. Eduskunta, Kristian Pohl/Regeringskansliet
– Sverige och Finland har många likheter, något som vi kan anamma när det gäller livsmedelsproduktion och livsmedelsexport. Det handlar om rena, säkra och högkvalitativa livsmedel med hög innovationsgrad. Det är också värden som vi vet efterfrågas av allt fler på exportmarknaden. Tillsammans kan vi skapa goda förutsättningar för att öka exporten, säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) i ett uttalande.
Arbetsgrupp av representanter
De första stegen i det som nu utvecklats till en avsiktsförklaring gjordes i början av 2016, när myndigheter i Sverige och Finland tillsammans försökte skynda på ett marknadstillträde i Sydafrika för finländska och svenska svinköttsprodukter.
Det utvecklades även senare under året när jordbruksministrarna från de nordiska länderna sammanträdde i Åbo i Finland, och i oktober 2017 beslutade Sven-Erik Bucht och Jari Leppä att de båda länderna skulle samarbeta närmare utefter en gemensam plan.
Det, tillsammans med bedömningen från både Jord- och skogsbruksministeriet i Finland och Näringsdepartementet i Sverige att det finns stor potential i ett exportsamarbete, mynnar nu ut i denna avsiktsförklaring.
Tillsammans planerar man att sätta samman en arbetsgrupp, bestående av representanter för ministerierna och myndigheter som omfattas av samarbetet samt Business Finland, Business Sweden och livsmedelssektorn. Tanken är att arbetsgruppen ska sammanträda årligen för att diskutera samarbetet samt utbyta information och erfarenheter.
Gemensamma åtgärder
Bland de saker som tas upp i avsiktsförklaringen syns bland annat gemensamma åtgärder för marknadstillträden – här ser man att ett samarbete länderna emellan kan lära sig av varandra och samtidigt få information som kan göra det enklare att komma in på nya exportmarknader. Två marknadstillträden man ringar in först är den tidigare nämnda exporten till Sydafrika, samt ett samarbete kring enklare export av blåbärs- och lingonprodukter till Kina.
Ett annat förslag är gemensamma samlingspaviljonger vid mässor runtom i världen. Istället för att lyfta fram Sverige respektive Finland separat ser man en möjlighet att skapa intresse för ett gemensamt nordiskt koncept.
Även e-handel. digitala plattformar och logistik har diskuterats. Specifikt tar man upp ett samarbete om att möjligen stödja företag som vill nå ut på den kinesiska marknaden via till exempel Alibaba eller T-Mall, respektive Ocado för brittiska marknaden.
När det kommer till logistiken ska man titta på möjligheten att till exempel dela på fraktcontainrar för långväga leveranser.
"Företagen måste göra arbetet"
Sammantaget ser man att ett strategiskt samarbete mellan Finland och Sverige skulle ge ett bättre utgångsläge för att nå ut till fler marknader globalt, men att det fortfarande är upp till företagen att göra verklighet av åtgärderna:
– Det är livsmedelsföretagen som måste göra det verkliga arbetet, vi erbjuder en möjlighet till en gemensam samarbetsstrategi och bidra genom att öppna politiska dörrar. Därför uppmanar jag livsmedelsbranschen att ta del av denna samarbetsmöjlighet, säger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht.
I kalendern framöver står bland annat ett eventuellt pilotprojekt vid mässan NOPA (Natural and organic products expo Asia) i Hong Kong i slutet av augusti, samt ett studiebesök i september där representanter från Livsmedelsverket och
Jordbruksverket i Sverige besöker Livsmedelssäkerhetsverket Evira i Finland.