Reklamkampanj kritiserad – företaget ändrar
Företaget Nicks senaste glasskampanj kritiserades för okänslighet inför ätstörningar. Nu väljer man att ta fram ett "mer positivt" budskap.
Det har väckt kritiska röster på sociala medier, då flera påpekat att reklamen kan bidra till ångest kring mat och i sin tur trigga ätstörningar, rapporterar Expressens sajt Dina pengar .
– Att tänka ”oj, jag borde inte ha ätit det där” är inte sunt. Det är tråkigt att de har en kampanj som uppmuntrar till att känna ångest över något man har ätit, säger bloggprofilen Regina Katralen till Expressen.
Det har lett till att företaget bett om ursäkt för budskapet och formuleringen via ett inlägg på Facebook.
"Vår avsikt var att säga att vi anser att socker är ohälsosamt och att det nu finns bättre val. Valet av ordet 'ångrar' blev för hårt, vi hör er där", skriver man bland annat i inlägget.
Företagets grundare, Niclas Luthman, säger att den övergripande tanken var att referera till en gammal reklamkampanj om alkohol, där alkohol byts ut mot socker i meningen "man kan ha roligt utan alkohol".
– Det är fullständigt olyckligt. Det gör mig ledsen. Ingen här eller på reklambyrån kunde förutse den tolkningen, säger Niclas Luthman till Expressen.
Han förklarar vidare att man nu ändrat den digitala reklamen, och gärna ersätter utomhusreklamen trots kort varsel. Istället ska man ta fram "ett betydligt mer positivt budskap"