Trensums investerar i ny anläggning
Legotillverkarens nybygge ska fokusera på växtbaserat. Vd: "Jag tror man kommer se tillbaks på den här tiden som då det förändrades."
För Trensums vd Jonas Danielsson ser man det som självklar satsning med tanke på hur marknaden utvecklats de senaste åren:
– Framförallt är det ett tecken på förändring på marknaden, något vi ser tydligare och tydligare. Det går mer från mejeriprodukter till växtbaserade produkter, där även mejerierna börjar gå in mer på växtbaserat. Och då är det klart att vi som legotillverkare måste vara med där, säger han till Food Supply.
Ärta nästa trendråvara?
Den nya anläggningen kommer enbart att tillverka baser till växtbaserade produkter, som sedan går vidare till företagets formulerings- och uppvärmningslinjer innan förpackning och fyllning. Man har tillverkat produkter med råvaror som havre och soja sedan en lång tid tillbaka, men med nya anläggningen får man både mer kapacitet och modernare processer.
Framförallt är det drycker och andra produkter baserade på havre och mandel som är på stark tillväxt, men det finns även nyare tänkbara tillskott på horisonten, menar Jonas Danielsson.
– Det nästa vi tror på är drycker gjorda på grön ärta. Med formulering och process blir den lik andra växtbaserade drycker i konsistens, som soja och havre, säger han till Food Supply.
"Tiden då det förändrades"
Att marknaden för havre är på uppgång har tidigare visat sig genom havredrycksföretaget Oatlys framgångar i USA, vilket Food Supply rapporterat om . Och den förändrade marknaden har också konkreta belägg för Trensums – enligt bolaget sitter man i dag med förfrågningar från andra sidan världen.
– Vi var över i England förra veckan och träffade bolag där, men också från Australien och Nya Zeeland. Det händer i hela världen och det är rätt så häftigt att få vara med på den här resan. Jag tror man kommer se tillbaks på den här tiden som då det förändrades. Jag tror att det är så pass stort, säger Jonas Danielsson.
Och om det fortsätter kan det bli tal om fler investeringar, men i andra delar av företaget.
– Det har varit en nästan explosionsartad tillväxt och frågan är ”fortsätter det så här?”. Det vet vi inte riktigt än. Då är inte nästa steg att investera mer i basproduktion, där ser vi att vi har bra kapacitet något år framåt. Nästa steg är i så fall att investera i fyll- och förpackningsalternativ.
Den nya anläggningen beräknas vara i full gång under årets sista kvartal, och ska även innebära fem stycken nyanställningar inom det närmsta året. Och det skulle i sin tur betyda att personalstyrkan är över den nivå man var på innan varslet som lades i slutet av 2016 .
Närmast deltar företaget på PLMA-mässan i Amsterdam i slutet av maj – även där kommer man fokusera på det växtbaserade segmentet, berättar Jonas Danielsson.