Fairtrade-försäljning ökade med mer än 200 miljoner
Svensken handlade Fairtrade-märkta varor för i genomsnitt 376 kronor under förra året.
Bland de varugrupper som ökade allra mest i fjol syns godis och te. Inom dessa grupper ökade försäljningen med 54 procent respektive 16 procent. Även Fairtrade-märkt glass pekar uppåt – en ökning på 10 procent innebär att den märkta glassen står för omkring 9 procent av marknaden, beräknar Fairtrade Sverige.
De varugrupperna som sett liten eller ingen förändring sedan 2016 läggs kaffe, kakao/choklad samt socker och honung. Bland de grupper som minskade återfinns vin (volymförändring på -25 procent) och bananer (volymförändring med -7 procent). Sammanlagt finns nu drygt 2 260 produkter med märkningen.
Trots att aktörer inom flera olika marknader upplever att svenskmärkning i dag är viktigare för konsumenten än en ekologisk märkning, ser man hos Fairtrade att efterfrågan på ekologiskt ökar. I dagsläget är cirka 67 procent av konsumtionen av Fairtrade-märkta produkter på den svenska marknaden ekologiskt certifierade.
Mer detaljerad statistik finns hos Fairtrade Sverige .