Framgångsrikt år för Lidl
Lidl har expansionsplaner både utomlands och i Sverige och under verksamhetsåret har detta inte bara speglats i nya butiker och nya byggprojekt utan även i resultatet.
Under verksamhetsåret 2017-2018 ökade kedjan sin omsättning med 11,2 procent till 9 962 miljoner kronor, att jämföra med dagligvaruhandelns totala omsättningsutveckling på cirka 2 procent.
Resultatet under samma period uppgick till 116 miljoner kronor vilket var en förbättring från föregående verksamhetsårs resultat på 32 miljoner kronor.
– Vi fortsätter att utmana den svenska livsmedelsbranschen. Genom att etablera fler butiker, effektivisera vår logistik samt investera i kärnverksamheten istället för att maximera vinster, skapar vi förutsättningar för att kunna fortsätta hålla en hög takt i vår expansion. Som utmanare på den svenska marknaden är vi snabbfotade och lyhörda, säger Johannes Fieber i ett pressmeddelande.
2018 kommer vara Lidls femtonde år på den svenska marknaden och kedjan har som mål att etablera 200 butiker fram till och med år 2020.