23948sdkhjf

Kaffeknappen byter ägare

Nestlé säljer kaffeleverantören till Convini, som därmed dubblar personalstyrkan.
Nestlé Nordic och mat- och dryckesleverantören Convini meddelar att man har kommit överens om en affär om Kaffeknappen, leverantör av kaffe till arbetsplatser i både Sverige och Norge.

Affären innebär att alla de 144 anställda inom Kaffeknappen går över till Convini, som därmed uppnår en total personalstyrka på omkring 300 anställda. Därtill kommer även återförsäljare och samarbetspartners i Sverige och Norge.

I en kommentar till Dagens industri säger Convinis nytillträdda vd Mats Palmquist att affären är den största på den svenska kaffemarknaden på senare tid, men att man väljer att hemlighålla priset.

I och med köpet av Kaffeknappen, som förväntas gå igenom i juni, beräknas Convinis omsättning nå över 600 miljoner kronor. Man ser också att köpet gör Convini till en "ledande helhetsleverantör":

– Våra gemensamma kunder kommer att gynnas av att ha en ledande helhetsleverantör av både kaffe och mat på jobbet. Convini har uppvisat en väldigt stark utveckling de senaste åren och att kombinera den med Kaffeknappens breda kunskap inom smak och kvalitet ger oss ett ännu bättre kunderbjudande, säger Convinis styrelseordförande Johan Färnstrand i ett uttalande.

Framåt kommer Convini att fokusera på att expandera, vilket vd:n också berättade vid tillträdet för några veckor sedan . Fokus ligger på Sverige, men man ser även ett antal nyckelmarknader i norra Europa med "liknande arbetsplatsmönster", kommenterar Mats Palmquist till Di.

För Nestlés del ser man att försäljningen kan leda till en starkare utveckling för Kaffeknappen:

– Nestlé ser positivt på att Convini, som är marknadsledare vad gäller färdigmat till företag i Sverige, blir ny ägare till Kaffeknappen i Sverige och Norge. Nestlé tror att Convini med sin omfattande erfarenhet, tydliga fokus på tillväxt och digital utveckling kommer utveckla Kaffeknappen, säger Michiel Kernkamp, vd för Nestlé Nordic, i ett pressmeddelande.

Han menar också att försäljningen möjliggör att man kan fokusera på kärnområden och optimera sin portfölj. Vad gäller out of home-marknaden kommer Nestlé fortsatt att investera i verksamhetsdelen Nestlé professionals, som inriktar sig mot just den typen av erbjudanden.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094