23948sdkhjf

Saudi-diss genom öl-miss

Ett tyskt bryggeri stoppade en kampanj i förra veckan efter starka reaktioner via sociala medier. Anledningen bakom ligger i den saudiarabiska flaggan.
Tyska bryggeriet Eichbaum hamnade i blåsväder förra veckan efter en marknadsföringskampanj relaterad till sommarens fotbolls-VM. Inför världsmästerskapen tryckte man alla 32 deltagande länders flaggor på sina ölkapsyler – däribland Saudiarabiens.

Det ledde till tusentals reaktioner på Facebook och Twitter, rapporterar tyska TV-kanalen Deutsche Welle . Vad flera reagerade på är olämpligheten i att trycka den islamska trosbekännelsen – vilken figurerar på Saudiarabiens flagga – på en alkoholhaltig dryck. Saudiarabien har dessutom totalförbud mot alkohol i landet.

Efter att ha rådfrågat både polis och myndigheter meddelade Eichbaum via sin Facebook-sida på fredagen att man slutat tillverka de VM-relaterade kapsylerna och att man arbetar på att dra tillbaka de flaskor som har den saudiarabiska flaggan. Anledningen var att man varken ville "göra religiösa eller politiska ställningstaganden" samtidigt som man också ville "förhindra ytterligare förolämpningar", skriver Deutsche Welle.

Förutom diskussionsstormen på Facebook-sidan överöstes även bryggeriet med recensioner med betyget en stjärna , det lägsta betyget som går att ge via Facebook. Bland motiveringarna fanns både de som tyckte att bryggeriet utnyttjade islam för att sälja alkohol och de som tyckte att bryggeriet var fega för att de slutade med kapsylerna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.088