Gemensam delisatsning för Picadeli och Coop
Coop: "Dagligvaruhandeln har förlorat kunder till restaurangbranschen. Det är en utveckling som vi vill vända."
De båda aktörerna har sedan förra året tillsammans utvecklat ett nytt färdigmatskoncept, som stegvis lanseras under våren och försommaren i cirka 250 butiker. Framöver kommer Picadeli nu att ansvara för konceptutveckling av sortiment, leverans och digitalisering vad gäller konceptet.
– Vi är tacksamma och ödmjuka inför att ha fått detta förtroende från Coop, nu ska vi se till att förvalta det på bästa sätt i en fortsatt spännande utvecklingsresa, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Greenfood, i ett pressmeddelande.
Enligt Coop ser man att färdigmaten i delidiskarna är populära bland kunderna, men att varje butik på egen hand fått hantera en lång rad olika producenter och leverantörer.
Med Picadelis hjälp vill man nu effektivisera hanteringen, vilket ska minska både matsvinn och miljöpåverkan. Picadeli har i sin tur valt ut ett fåtal producenter som levererar, tillsammans med en logistik som gör att det tar max två dagar från beställning till leverans i stora delar av Sverige.
Därtill ser Coop också att maten i disk kommer att vara mer varierad än tidigare, med mer utrymme för till exempel trendnyheter och vegetariska rätter.
– Dagligvaruhandeln har förlorat kunder till restaurangbranschen. Det är en utveckling som vi vill vända, säger Staffan Fri som är samordnare och utvecklare av manuella delidiskar för Coop.