Slutspurt om de klassiska ostvarumärkena
Norrmejerier, Falköpings mejeri och Arla foods gemensamma bolag fick klartecken för köp av rättigheterna till ostarna Herrgård, Präst och Grevé under måndagseftermiddagen. Ett köp som också varit omdebatterat.
Köpare blir bolaget Svenska bönders klassiska ostar AB, bildat av Norrmejerier, Falköpings mejeri och Arla foods. De är också tre av de fyra mejeribolagen som i dag har licens för att producera ostarna, där det fjärde är Skånemejerier.
Det gemensamma bolaget ska därmed sköta om varumärkena på samma sätt som Svensk mjölk tidigare gjort, något som även inkluderar rätten att ge licens till vilka som får producera och sälja ostar under varumärkena.
Beslutet kommer efter en långdragen strid om varumärkena. Sedan 2016 har Skånemejerier försökt ogiltigförklara licensavtalet gällande ostvarumärkena, då man ansåg att de förlorat sin särskiljningsförmåga.
Saken avgjordes genom en skiljedom, som slog fast att varumärkena visst räknas som unika varumärken.
Enligt en debattartikel av Norrmejeriers vd Anders Fredriksson, som också är talesperson för Svenska bönders klassiska ostar, är det just den händelsen som legat till grund för bildandet av det gemensamma bolaget och köpet av rättigheterna.
Svar på tal
Fredrikssons artikel var i sig ett svar på en tidigare debattartikel i Dagens industri från fredagen 25 maj.
I den kritiserade företrädare från Skånemejerier ekonomisk förening – som säljer mjölk från medlemmarna till det Lactalis-ägda bolaget Skånemejerier AB – en försäljning av varumärkena. Man pekade mot att en försäljning till det gemensamma bolaget i praktiken innebär att Arla kontrollerar rättigheterna.
Man skriver vidare att köpet görs för att "säkerställa att Arla slipper sin största konkurrent" och att kontrollen över de tre ostarna (som tillsammans utgör cirka hälften av all ost producerad i Sverige) betyder monopolisering av Herrgård, Präst och Grevé. Artikeln avslutas med en kraftfull uppmaning: "Arlas monopolplaner måste stoppas."
Svensk mjölk viktig punkt
Affären mellan Svensk mjölk och Svenska bönders klassiska ostar AB ska nu prövas av Konkurrensverket, en process som förväntas pågå ett antal månader.
Något som köparbolaget trycker på är att man säkrar de licensvillkor som varumärkena omgärdas av, vilket både inkluderar att man använder särskilda tillverkningsmetoder och svensk mjölkråvara.
– Jag kan ha förståelse för att företrädare för Skånemejerier ekonomisk förening som samlar de skånska mjölkbönderna, är besvikna, men Skånemejerier AB ägs numera av en aktör med en helt annan agenda för varumärkena. Jag är övertygad om att det här på sikt blir bra lösning för alla som säljer och producerar ost gjord av svensk mjölk, säger Anders Fredriksson i ett pressmeddelande angående köpet.
Liknande argument användes i tidigare nämnda debattartikel, vilket också bemötts av företrädare från Skånemejerier ekonomisk förening. Man pekar då mot att man likt Norrmejerier är en medlemsstyrd förening som står för cirka 15 procent av den totala invägningen av mjölkråvara i Sverige.
"Direkt osant"
Enligt Norrmejerier kommer affären inte att påverka gällande licensavtal kring produktion eller försäljning, men även detta sätter sig företrädarna för Skånemejerier emot och kallar för "direkt osant":
"I det underlag som skickats ut inför Svensk Mjölks årsstämma sägs uttryckligen att förändringen förväntas leda till att Skånemejerier slutar tillverka Herrgård, Präst och Grevé. Ska tillverkningen fortsätta sker det på nåder, på licens från ett konsortium helt kontrollerat av Arla, som självsvåldigt kan höja licensavgifterna för att eliminera sin främsta konkurrent", skriver man i en uppföljande debattartikel från måndagen.
Om varumärkena
- De tre varumärkena ägs i dag av Svensk mjölk, som i sin tur ägs av svenska mjölkbönder genom sina mejeriföreningar.
- Fem föreningar är med i Svensk mjölk: Arla foods, Norrmejerier, Falköpings mejeri, Gäsene mejer och Skånemejerier ekonomisk förening.
- Arla foods, Norrmejerier, Falköpings mejeri och Skånemejerier har i dag licens för att tillverka ostarna.
- Ett större antal aktörer har licens att använda varumärkena vid försäljning.
- Köpeskillingen grundar sig på en värdering av varumärkena, som utförts av externa värderingsföretag.