Samarbetet som ska ge fart åt framtida livsmedelsbolag
Crowdfundingplattformen Fundedbyme och nätverket Foodtech Village kombinerar för att skapa en ny startup-accelerator.
"Genom att hjälpa nyetablerade mataktörer att bli ännu mer kvalificerade inför en crowdfundingkampanj tror vi att de får ännu bättre möjligheter att lyckas" säger Daniel Daboczy, vd för Fundedbyme. Pressbild/Fundedbyme
Man lanserar nu Crowdfood accelerator, ett sex månader långt program där företag får hjälp med saker som produktutveckling och finansiering av företagsidéen.
Målet är enligt samarbetsparterna att fånga in den växande startupscenen inom framtidens matteknologi, där målet är att de ska stå bättre förberedda inför en crowdfundingkampanj.
På så sätt är förhoppningen också att de nyetablerade bolagen får större chanser att lyckas i finansieringsprocessen.
– Vi är övertygade om att nästa generations ledande matföretag kommer att vara crowdfundade, en slags kapitalistisk kooperation, säger Johan Jörgensen, styrelseordförande i Fundedbyme, i ett pressmeddelande.
Johan Jörgensen är också grundare av Sweden Foodtech, som har ett finger med i samarbetet. De står bakom nätverket Foodtech Village, som har syftet att just hjälpa startups inom foodtech. Det sker genom kontakter med mentorer inom både livsmedel och teknologi, samtidigt som företagen också får uppmärksamhet genom till exempel events och konferenser.
Fundedbyme har tidigare drivit fler kampanjer för företag inom livsmedel – bland annat har företag som butikskedjan Paradiset, dryckestillverkaren Caliente samt Ekobryggeriet gått igenom lyckade finansieringsprocesser via plattformen.